اندازه گیری فشار چیست؟ این سوال را معمولا افرادی می پرسند که نام این ابزار را شنیده اند اما اطلاعاتی در مورد آن ندارند. دستگاه ها، تجهیزات و ابزارهای مختلفی در صنعت استفاده می شود که یکی از آنها اندازه گیری فشار است. استفاده از این ابزار در صنایع بسیار حائز اهمیت است و در صورت عدم دسترسی به آن مشکلاتی به وجود می آید. به عبارت دیگر می توان این ابزار را یکی از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی دانست که در پالایشگاه های نفت، کارخانجات و ... مورد استفاده قرار می گیرد. اما در این راستا بسته به شرایط باید از انواع مانومتر یا فشار سنج استفاده کرد تا قابلیت های آنها پاسخگوی نیازهای کاری بخش مورد نظر باشد که در قسمت های بعدی به آن می پردازیم.



مانومتر چیست؟

گیج فشار یک مانومتر یا فشار سنج است. اما با کمک این دستگاه می توان میزان فشار در دستگاه ها یا محیط های مختلف را بررسی و کنترل کرد. سیستم لوله کشی یا فشار مخزن در صنایع مختلف یکی از مسائل اصلی است که توسط فشارسنج ها بررسی می شود.



انواع فشار سنج بر اساس نحوه اندازه گیری فشار

فشارسنج ها انواع مختلفی دارند که هر کدام روش متفاوتی برای اندازه گیری فشار دارند و هر کدام از آنها از تکنیک های مختلفی برای اندازه گیری فشار استفاده می کنند. با این حال، بسته به نحوه اندازه گیری فشار، انواع مختلفی از فشارسنج ها را می توان در نظر گرفت:

گیج فشار لوله بوردون

مانومتر لوله بوردون یکی از رایج ترین انواع فشار سنج است و روش اندازه گیری فشار به این صورت است که لوله ای خمیده به نام بوردون ساخته می شود و در صورت فشار داخلی یا خارجی لوله را تغییر می دهد. هنگامی که فشار از داخل وارد می شود، لوله از حالت خمیده بیرون کشیده می شود، کشیده می شود و با برداشته شدن فشار از لوله به حالت اولیه خود باز می گردد. برای جزئیات بیشتر به این وبلاگ بروید.

هنگامی که این اتفاق می افتد، سر لوله که به دلیل تغییر فشار داخلی حرکت می کند و شبیه یک دسته است، حرکت می کند و نسبت فشار را نشان می دهد. گیج فشار بوردون برای اندازه گیری فشار مثبت یا منفی استفاده می شود که بسیار حساس است و فشار را با دقت بالایی نشان می دهد.

مانومتر غشایی

نوع دیگر فشار سنج، فشار سنج دیافراگمی است که از یک قسمت انعطاف پذیر برای اندازه گیری فشار موجود تشکیل شده است. به عبارت دیگر گیج فشار دیافراگمی دارای یک دیسک انعطاف پذیر است که قسمت ورودی مایع را از قسمت داخلی مانومتر جدا می کند و اندازه گیری فشار را بدون مشکل مربوط به اصطکاک انجام می دهد. لازم به توضیح است که از این نوع گیج برای اندازه گیری فشار مایعات گازی استفاده می شود. به عنوان مثال: شیرهای دیافراگمی در سیستم های بادی فشار ضعیف، پمپ های خلاء، شیرهای تنفسی و غیره استفاده می شوند. از این محصول برای ساخت محصولاتی مانند موم آنتی اوزونانت استفاده می شود.



اختلاف فشار سنج

از انواع گیج های اندازه گیری باید به گیج اختلاف فشار نیز اشاره کرد که کاربرد آن کمی با سایر گیج ها متفاوت است. از آنجایی که این نوع مانومتر برای بررسی اختلاف فشار بین دو قسمت از سیستم استفاده می شود، فشار را در دو نقطه ورودی بررسی می کند و سپس آن را نمایش می دهد. برای استفاده در سیستم های فیلتراسیونی که گازها و ناخالصی های مایع را جدا می کنند، مانومترهای دیفرانسیل به طور گسترده ای استفاده می شوند.

گیج فشار روغن

گیج فشار روغن در میان انواع دیگر گیج های صنعتی، یکی از بهترین انواع مانومتر برای دستگاه ها و سیستم های با لرزش بالا می باشد. زیرا این نوع اندازه گیری قادر است پالس ها و فشارهای بالا را خنثی کند و این موارد را برای اندازه گیری فشار در سیستم دور بزند که بسیار مهم است، زیرا قادر به اندازه گیری و محاسبه فشار بدون تاثیر بر لرزش است. کار فشرده



فشار سنج خشک

انواع دیگری از گیج ها وجود دارد، گیج های خشک که در آنها سطح داخلی گیج در اثر رطوبت آسیب می بیند و در مقایسه با گیج روغن که اندازه گیری های بسیار دقیق و ثابتی دارد، خوانش فشار دشوار است. نشان داده شده این نوع مانومتر قابلیت اندازه گیری فشار مایع را دارد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، اما با این وجود مشکلاتی وجود دارد که استفاده از آن را تا حدودی دشوار می کند.

مانومتر دیجیتال

در میان انواع دیگر فشارسنج های صنعتی، فشار سنج دیجیتالی وجود دارد که فشار وارد شده به یک سیستم الکتریکی را گرفته و به عدد تبدیل می کند. این نوع گیج فشار از کیفیت بالایی برخوردار است و کاربرد بسیار مهمی در صنعت دارد، زیرا دارای امکانات متعددی است و استفاده از دستگاه اندازه گیری دیجیتال را تسهیل می کند. ضمناً لازم به ذکر است که فشارسنج های دیجیتال قیمت بالاتری نسبت به برخی دیگر از انواع فشار سنج دارند.



انواع وزن سنجی در رابطه با مصالح ساختمانی

علاوه بر بررسی های مربوط به گیج فشار، بررسی انواع گیج های مربوط به مصالح ساختمانی ضروری است. از آنجایی که فشار سنج ها با استفاده از مواد اولیه مختلفی تولید می شوند که رایج ترین آنها عبارتند از:

تمام فولاد

قابلمه های تمام استیل تماما از فولاد ساخته شده اند که نوعی فلز است که مقاومت خوبی دارد و شرایط ایده آلی را ایجاد می کند. لازم به توضیح است که گیج فشار سوزنی معمولاً تماماً فولادی است.

چمدان Stol

این گیج ها از ترکیب فولاد و مس استفاده می کنند. به طور معمول، گیج های مسی دارای بدنه فولادی و پایه مسی هستند. گیج های فشار خشک معمولاً از فولاد با روکش برنج ساخته می شوند.

آلومینیوم

از فلز آلومینیوم نیز در ساخت فشارسنج ها استفاده می شود و فشار سنج های آلومینیومی مطابق شکل بالا از نوع دستی هستند. هنگامی که دست و صورت گیج از آلومینیوم ساخته شده باشد به آن گیج آلومینیومی می گویند.

برنج

انواع دیگر گیج های دستی به نام فشارسنج مسی شناخته می شوند که از فلز مس رسانا ساخته شده اند. این نوع اندازه گیری ها اغلب برای اندازه گیری مایعات و گازهای غیر خورنده استفاده می شود.



اخرین حرف

گروه بازرگانی آریا گیج با 20 سال تجربه در زمینه واردات یا فروش تجهیزات صنعتی شرایطی را فراهم کرده است که می توانید به صورت آنلاین به انواع گیج های فشار که در این مقاله توضیح داده شده است دسترسی داشته باشید. از طریق وب سایت رسمی این کسب و کار به آدرس: co-asa.com پردازش کنید.


رفرنس:https://www.asianews.ir/fa/newsagency/14407/%DA%AF%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1