کارتریج چیست؟ انواع کارتریج برای پرینترهای لیزری و جوهرافشان

چه در خانه چاپگر داشته باشید و چه در محل کار از دستگاه استفاده می کنید، بخش های مهمی از دستگاه وجود دارد که باید بدانید. یکی از مهمترین قطعات هر چاپگر کارتریج است. این قطعه قلب هر چاپگری است و عملکرد صحیح دستگاه مستقیماً به وضعیت و نوع یکنواخت آن بستگی دارد. اگر از عملکرد این قسمت قابل مصرف و جداشدنی پرینتر اطلاعی ندارید، این مقاله برای شما مناسب است. در این مقاله با انواع کارتریج ها و نحوه کار آنها آشنا می شویم و همچنین کارتریج های پرینترهای لیزری و جوهرافشان را به شما معرفی می کنیم.



کارتریج چیست و چه کاربردی در چاپگر دارد؟

اگر از برخی افراد بپرسید که کارتریج به چه معناست، اکثر آنها این قسمت را به عنوان جوهر یا ماده مسئول چاپ اسناد روی چاپگر تشخیص می دهند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، وقت آن رسیده است که از شر این باور غلط خلاص شوید و چهره واقعی خود را بشناسید.

کارتریج در واقع به معنای ظرف استوانه ای است که جوهر یا هر چیز دیگری را در خود جای می دهد و برای استفاده در روش های مختلف طراحی شده است. این ظرف مورد استفاده در چاپگر یک دستگاه تک منظوره است که مواد مورد استفاده برای انجام کارهای چاپ را ذخیره می کند. البته این مورد در پرینترهای مختلف دارای ویژگی های مهمی است که در قسمت های بعدی به تفصیل به آن می پردازیم.

بسته به نوع چاپگری که دارید، کارتریج چاپگر مقداری جوهر یا تونر را در خود جای می دهد. در فرآیند چاپ، این مواد از طریق یک نازل یا درام بر روی کاغذ مورد نظر پراکنده شده و کار چاپ به پایان می رسد. تونر و کارتریج جوهر مورد استفاده در پرینترهای لیزری و رنگی به ترتیب عملکردهای خاص خود را دارند و شامل کارکردها و مزایای زیر خواهند بود.

کارتریج حساس ترین و مهم ترین قسمت این نوع ماشین های اداری است که بسته به نوع چاپگر کارایی متفاوتی را ارائه می دهد. فرض کنید پرینترها به دو دسته جوهرافشان و لیزری تقسیم می شوند. چاپگر جوهر افشان با انتشار جوهر فرآیند چاپ را پیش می برد و چاپگرهای لیزری از تونر و فناوری لیزری برای انتقال اطلاعات به صفحه استفاده می کنند.


پرینتر جوهر افشان کارتریج mune

قبل از اینکه یاد بگیرید کارتریج جوهر در یک چاپگر جوهر افشان چگونه کار می کند، ایده خوبی است که یک نمای کلی از ظاهر این چاپگر داشته باشید. چاپگرهای جوهرافشان همانطور که از نامشان پیداست از جوهر برای چاپ استفاده می کنند. این جوهر بدون تماس مستقیم با کاغذ روی سطح پخش می شود و فایل مورد نظر را با کیفیت خوبی روی کاغذ چاپ می کند. چاپگرهای جوهر افشان که از رنگ یا پیگمنت استفاده می کنند به صورت رنگی یا مشکی در دسترس مصرف کنندگان هستند.



کارتریج پرینتر جوهر افشان در واقع مخزن ذخیره جوهر مورد استفاده در این نوع چاپگر است. این مدل شامل یک سر و چندین نازل است که روی این سر قرار گرفته و جوهر افشان را روی سند می پاشند. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، جوهر مورد استفاده در چاپگرهای جوهر افشان حاوی رنگ یا رنگدانه است. به طور مشابه، کارتریج های جوهر به دو دسته "رنگ" و "رنگدانه" طبقه بندی می شوند:

رنگدانه: این نوع جوهر حاوی رنگدانه است.

جوهر: حاوی محلول رنگی جوهر است که در آن ذخیره شده است.

بسته به نحوه رسوب جوهر روی سند، به دو دسته زیر تقسیم می شود:

حرارتی: در این نوع یک المنت حرارتی در داخل کارتریج وجود دارد که پس از گرم شدن جوهر، آن را روی سند می پاشد.

پیزوالکتریک: در این مدل از کریستال های پیزوالکتریک در نازل ها استفاده می شود که وظیفه کنترل جریان جوهر در کاغذ را بر عهده دارند.


قطعات تعویض کارتریج پرینتر جوهرافشان

این قسمت از چاپگر جوهر افشان از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

بدن

سر



مزایای کارتریج جوهر

هنگامی که با کارتریج جوهر افشان و نحوه عملکرد آن آشنا شدید، وقت آن است که مزایای این فصل را معرفی کنید. مهمترین مزیت ها عبارتند از:

قیمت مناسبی دارد و گزینه ای مقرون به صرفه برای استفاده خانگی در نظر گرفته می شود.

گریس چاپ شده روی اسناد برای خشک شدن نیازی به حرارت ندارد.

اسنادی که چاپ می کنند کیفیت بسیار بالایی دارند.

تونر یا کارتریج لیزری در چاپگر لیزری

با پیشرفت علم و فناوری، دنیای چاپگرها نیز به شدت تغییر کرده است. یکی از این پیشرفت های عظیم که بر فرآیند چاپ در سازمان ها تاثیر زیادی گذاشت، معرفی پرینترهای لیزری به بازار بود. اولین نسل پرینترهای لیزری در سال 1975 وارد بازار شد و توانست با ویژگی ها و عملکرد فوق العاده خود توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. پرینترهای لیزری که در حال حاضر در بازار می بینیم نسل پیشرفته پرینترهای لیزری قدیمی هستند و دارای ویژگی های کاربردی و منحصر به فرد زیادی هستند.


کارتریج تونر چیست؟

در پرینترهای لیزری، مخزن حاوی مواد مورد نیاز برای چاپ نیز کارتریج نامیده می شود. اما این نوع که در بین کاربران به کارتریج تونر نیز معروف است، ماده کاملا متفاوتی را ذخیره می کند. ماده ذخیره شده در آن تونر نام دارد که در واقع مخلوطی از پلی استر، اکسید آهن و کربن است. این پودر فشرده توسط قطعه ای به نام "درام" به کاغذ منتقل می شود. به عبارت دیگر تونر موجود در این نوع دارای بار منفی بوده و به همین دلیل به کاغذ شارژ شده می چسبد و پرینت را کامل می کند.

اجزای کارتریج چاپ لیزری

در زیر برخی از قطعات و اجزای اصلی این بخش از پرینترهای لیزری آورده شده است:

طبل

تونر

تیغه دکتر

آهن ربا

واحد فیوزر

فوم غلتک

تیغه (تیغه تمیز)

درام شاتر

تسمه انتقال

جعبه تونر زباله

تراشه های الکترونیکی

مزایای کارتریج تونر

در ادامه به معرفی چند مزیت مهم پرینتر لیزری رنگی می پردازیم که آن را در بازار بسیار محبوب کرده است:

سرعت چاپ بسیار بالا

قابلیت شارژ دارد

راندمان چاپ بالا

عمر طولانی تر از نوع جوهر

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که کارتریج های لیزری و به طور کلی پرینترهای لیزری قیمت بالاتری نسبت به نوع جوهر افشان دارند. به همین دلیل این دستگاه ها برای ادارات و سازمان هایی که نیاز به حجم بالایی از چاپ روزانه دارند بهترین انتخاب هستند.


بوت کارتریج چیست؟

مشابه کارتریج اصلی این شرکت است، با این تفاوت که کمتر از شارژ کامل است و تونر کمتری در مخزن دارد. هنگام خرید پرینتر معمولا یک استارتر تهیه می شود و همانطور که از نام آن پیداست برای راه اندازی چاپگر توسط سازنده در چاپگر قرار می گیرد و از آنجایی که مخزن تونر کاملا پر نشده است ظرفیت چاپ آن کم است اما . قابل دانلود است. قابلیت پرکردن و افزودن تونر را دارد و می توان آن را چندین بار پر کرد و استفاده کرد. بنابراین یک چاپگر با یک کارتریج استارتر اصلی بخرید و بعد از تمام شدن تونر آن را دوباره پر کنید.

لازم به ذکر است که برخی از فروشندگان کارتریج استارت را از دستگاه چاپگر خارج می کنند و قیمت چاپگر را اندکی کمتر می دانند. اگر چاپگر بدون آن بخرید باید طرح اصلی یا کارتریج را با قیمت بالاتری خریداری کنید که در این صورت قیمت چاپگر بالاتر خواهد بود.



چه زمانی باید کارتریج چاپگر را تعویض کنیم؟

در حال حاضر کارتریج های پرینتر جوهرافشان آبی، مشکی، سفید و قرمز در بازار موجود است و افراد می توانند بنا به نیاز خود اقدام به خرید آن کنند. اما نکته مهم در این زمینه نحوه نگهداری و تعویض به موقع آنهاست. در واقع حساسیت بالای این قسمت مهم همیشه باعث شده است تا توصیه های زیادی در مورد نگهداری از آنها ارائه شود.

به عنوان مثال، حتما بارها پیام جوهر خروجی از چاپگر خود را دیده اید. این پیام به شما اطلاع می دهد که زمان تعویض آن فرا رسیده است. البته توصیه ما این است که اگر خطاها و مشکلات زیادی در چاپگر وجود دارد، به سراغ تعویض کارتریج بروید. یعنی اگر فقط رنگ چاپگر ناپدید شده باشد، شارژ مجدد جوهر و به روز رسانی سیستم عامل دستگاه برای رسیدن به آنچه می خواهید کافی است. در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.



روش های مراقبت از کارتریج چاپگر

کارتریج ها منبع اصلی تامین رنگ چاپگر هستند و وجود هر گونه مشکل و آسیب می تواند روند کار چاپگر را مختل کند. بنابراین باید به بهترین نحو نگهداری شود. در واقع، اگر جوهر در صورت عدم دستکاری تمام شود، به سرعت خشک می شود و قابل پر نمی شود و هزینه شما را دو برابر می کند. در ادامه تعدادی از بهترین روش های موجود برای نگهداری را ارائه می دهیم.

روش اول:

اگر با چاپگر جوهر افشان کار می کنید، باید بدانید که این جوهر است که چاپ را ایجاد می کند. بنابراین، او همیشه مقداری جوهر در سر و سوراخ خود دارد. و اگر از دستگاه استفاده نمی کنید، این جوهر خشک شده و سوراخ کارتریج را مسدود می کند. بنابراین برای جلوگیری از چنین مشکلی؛ همیشه با جوهر پر کنید.

روش دوم:

هرگز کارتریج را در جای گرم نگهداری نکنید. این باعث می شود که هوای موجود در آن منبسط شود و باعث نشتی شود. اگر از مخزن استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که به دلیل عملکرد چاپگر، مقداری جوهر در ناحیه سر جمع می شود. بنابراین، برای بهبود کیفیت چاپ، توصیه می شود که هد را با دستمال مرطوب یک بار در ماه یا بعد از هر 100 صفحه چاپ شده پاک کنید تا بقایای جوهر پاک شود.

راه سوم:

هنگامی که کارتریج را در چاپگر قرار می دهید، باید کاملاً متمرکز باشید. زیرا نباید به سوزن های داخل چاپگر و تراشه طلای موجود در آن آسیب وارد کند. در صورت هر گونه برخورد و آسیب، مدارها قطع شده و ارتباط بین چاپگر و کارتریج قطع می شود.



نکاتی که باید هنگام خرید کارتریج چاپگر بدانید

انواع مختلفی از کارتریج ها در بازار موجود است، اما چگونه بهترین محصول را برای چاپگر خود انتخاب می کنید؟ در زیر راهنمای کاملی در این زمینه به شما ارائه می دهیم:

نوع و مدل چاپگر خود را بررسی کنید

چاپگرها بسته به نوعشان کارتریج های مخصوص به خود را دارند (لیزری یا جوهرافشان) و باید از یک دستگاه سازگار استفاده کنید. از طرف دیگر، بین انواع مختلف پست ها نباید تفاوتی وجود داشته باشد. اغلب، هنگام خرید چاپگر، دفترچه راهنما به شما داده می شود که حاوی اطلاعاتی در مورد کارتریج های سازگار با دستگاه شما است. حتی اگر دفترچه راهنما را ندارید، نگران نباشید، مراجعه به وب سایت سازنده می تواند اطلاعات کافی در این مورد به شما بدهد.



به رنگ چاپ دقت کنید

دومین عاملی که در خرید کارتریج چاپ باید به آن توجه کنید نوع رنگ آن است. با پرینترهای لیزری تک رنگ، این انتخاب بسیار آسان است، زیرا چاپگر فقط از انواع خاصی از کارتریج ها پشتیبانی می کند و یک جستجوی کوتاه در اینترنت کافی است تا شما را به مدلی که با دستگاه شما سازگار است هدایت کند.

این مشکل در پرینترهای لیزری شدیدتر است. زیرا عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، با چه رنگی ورق ها را چاپ خواهید کرد، پس مهم است که شماره مربوط به کارتریج را پیدا کنید. به عنوان مثال، چاپگرهای HP دارای شماره کارتریج هستند که با حرف A شروع می شود.



به کیفیت توجه کنید

در حال حاضر کارتریج های موجود در بازار به سه دسته با کیفیت، اصلی، طرح اصلی و استاندارد تقسیم می شوند. خب همونطور که می تونید تصور کنید نوع اورجینال رو خود سازنده های اصلی می سازند، کارتریج طرح اصلی (سازگار) از نظر کیفیت نزدیک به اصل است اما سازنده متفاوتی دارند. بنابراین قیمت آنها پایین است. همین قیمت پایین و نزدیک بودن به نوع اصلی دلیلی است که مردم ترجیح می دهند طرح اصلی را خریداری کنند. البته توصیه می کنیم برای خرید کارتریج طرح اصلی به یک شرکت معتبر و معتبر مراجعه کنید تا آسیبی به چاپگرتان وارد نشود.



روی برند تمرکز کنید.

امروزه پرینترهای سامسونگ، کانن و اچ پی از جمله سازندگان معروفی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند که هر کدام دستگاه های اصلی خود را تولید می کنند. البته خرید نسخه اصلی از این محصولات از نظر کیفیت بسیار خوب است و کارایی بیشتری ندارد. توصیه می شود اگر چاپگر شما سامسونگ است از خرید کارتریج برند اچ پی خودداری کنید. زیرا گاهی پیش می آید که این ناهماهنگی پاسخگوی نیاز کاربران نیست


مدیریت چاپگر

در برخی از مشاغل، چاپگر یکی از مهم ترین وسایل اداری است که روزانه بارها از آن استفاده می شود. بنابراین قطعات آن را دست کم نگیرید و در صورت نیاز به تعویض بهترین محصولات را انتخاب کنید. شاید هر چه کیفیت کارتریج استفاده شده در چاپگر بهتر باشد، عملکرد بهتری نیز خواهد داشت.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد خرید، تعویض یا شارژ کارتریج چاپگر، می توانید با ما تماس بگیرید. شما می توانید اطلاعات دقیق تری در این زمینه از کارشناسان ما دریافت کنید.



اخرین حرف

مطالب ذکر شده در این مقاله اطلاعات کلی در مورد کارتریج های جوهر افشان و پرینترهای لیزری و مزایای هر یک ارائه می دهد. با این حال، اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، لطفاً مقالات مرتبط را ببینید یا با همکاران ما تماس بگیرید. برای تهیه کارتریج پرینتر و مشاهده قیمت می توانید از طریق لینک زیر به فروشگاه اینترنتی آوای فرهنگ آریا مراجعه نمایید.

مشاهده متن کامل: https://avafarhang.com/cartridge-meaning/