سیستم مه پاش چگونه کار می کند؟

سیستم رطوبت ساز نازل کاربردهای زیادی دارد. این سیستم با افت فشار ناگهانی باعث تبخیر آب می شود. اندازه تقریبی ذرات آب در حدود 3-20 میکرون است و به دلیل سبکی معلق در هوا باعث افزایش رطوبت فضا می شود. ذرات آب را به طور مساوی در فضا پخش می کند و این آب گرمای محیط را جذب و تبخیر می کند. به همین دلیل فضای خنکی با رطوبت مناسب ایجاد می کند. سیستم های آن را می توان به انواع زیر تقسیم کرد:

خانگی

اگر با

کارشناسان

سیستم مه پاش صنعتی

سیستم دیگری که بیشتر برای گلخانه ها استفاده می شود، نازل صنعتی است. تولید رطوبت و مه در این سیستم با پمپ فشار قوی برای ایجاد فشار در محیط و برخی نازل ها کار می کند. آب با استفاده از پمپ فشار قوی مکیده شده و به مخزن آب فشرده می شود. این آب به داخل شیلنگ مخصوص پمپ می شود. این فشار معمولاً در سیستم اسپرینکلر تنظیم می شود. شیلنگ به نازل هایی متصل می شود که دارای سوراخ هایی با ضخامت 10 تا 30 میکرون هستند. فشار آب پشت نازل باعث می شود که آب از سوراخ های کوچک عبور کند و با هوا مخلوط شود و مه ایجاد کند. از این نوع سیستم در گلخانه ها برای پرورش گل و گیاه، پارک ها و ... استفاده می شود.

صدای کم و کیفیت بالای تولید، استفاده از این نوع نازل را بیشتر در محیط های عمومی مانند پارک ها می داند. همچنین می توان آن را به سنسورها و ترموستات های مختلف برای کنترل رطوبت، آب و هوا و دما متصل کرد. البته راه اندازی این سیستم کمی پیچیده تر از دو مورد قبلی است، اما آنقدرها هم پیچیده نیست و می توانید خودتان این کار را انجام دهید.

انواع مه پاش خانگی

همانطور که از نام آن پیداست، استفاده از آن محدود است و خانه ها، مورد استفاده در ادارات و محیط های کاری. به خصوص پوست دستگاه تنفسی برای بیماری های قلبی عروقی و غیره رطوبت و دمای محیط بسیار مهم است. از سوی دیگر، خانه یا محیط کار ممکن است نیاز به ضدعفونی یا معطر کردن داشته باشد.

آنها معمولاً روی یک سیستم فشار پایین کار می کنند و نیازی به برق ندارند. طرح های آنها از نظر زیبایی برای دکوراسیون منزل مفید است. رطوبت خنک ایجاد شده توسط محیط منجر به تنفس بهتر، جلوگیری از بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا و حتی خنک شدن محیط در تابستان می شود. اما این را می توان به روش های دیگری نیز استفاده کرد. بوها می توانند همراه با آب وارد دستگاه شده و به محیط سرایت کنند و باعث ایجاد بوی بد در محیط شوند. این باعث می شود بوی یکنواخت تر شود.

همچنین در صورت وجود مشکل بهداشتی در منطقه یا بیماری ساکنین، می توان مایع ضدعفونی کننده مایع را با مولکول های آب ماده به محیط ریخته و ضدعفونی کرد. از این رو سیستمی بسیار کارآمد و مفید در منازل، بیمارستان ها، محیط های اداری و غیره است.

سیستم های خانگی طراحی متفاوتی نسبت به انواع صنعتی دارند و می توانند در رنگ ها و طرح های مختلف متناسب با سلیقه های مختلف تولید شوند. علاوه بر این، میزان غباری که آنها تولید می کنند نیز متفاوت است و برخی از مدل ها میزان مه ساطع شده از دستگاه را تنظیم می کنند.


مطالعه بیشتر: https://abniro.com/misting-system-overall/