سفید کردن دندان یکی از محبوب ترین درمان های زیبایی در دندانپزشکی است. برای داشتن دندان های سفیدتر و براق تر، راه های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها سفید کردن است. سفید کردن را می توان در خانه یا در مطب دندانپزشک انجام داد.

بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ یک روش سفید کردن دندان با استفاده از ژل یا محلول مبتنی بر پراکسید است. هم سفید کردن خانگی و هم سفید کردن حرفه ای در دندانپزشک از محلول های مبتنی بر پراکسید استفاده می کنند، اما غلظت آنها متفاوت است. برای سفید کردن دندان ها با بلیچینگ، یک ماده بر پایه پراکسید روی دندان ها اعمال می شود تا لکه ها را از بین ببرد.

مهمترین دلایل تغییر رنگ دندان

دندان ها از دو قسمت مینا و عاج تشکیل شده اند. مینای دندان عاج را می پوشاند و دندان ها را شفاف و سفید می کند. ضخامت مینای دندان در برخی افراد بیشتر است و در نتیجه دندان‌ها شفاف‌تر می‌شوند. اما به مرور زمان بر اثر ساییدگی مینا، شکست نور کاهش یافته و رنگ عاج بیشتر نمایان می شود. در عین حال، برخی از رنگدانه ها به منافذ مینا نفوذ کرده و به کریستال های میکا متصل می شوند و باعث تغییر رنگ بارزتر می شوند. گاهی اوقات رنگدانه ها فقط روی سطح مینا رسوب می کنند و باعث ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای روی سطح دندان می شوند. این رنگدانه ها عبارتند از:

سیگار کشیدن

استفاده از نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه.

سن افزایش می یابد

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اجتناب از هر یک از موارد فوق و مصرف نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه می تواند دندان های شما را سفید کند.

آماده سازی دهان برای سفید شدن

قبل از سفید کردن، دندان های آسیب دیده باید ترمیم شوند. باید بدانیم که سفید کردن روی پرکردگی ها، بطری های دندان، دندان های لمینت شده و نواحی زرد ریشه ناشی از التهاب لثه تاثیری ندارد. قبل از بلیچینگ، برداشتن جرم (اگر جرم داشته باشد) و خوردن آن نتیجه بهتری می دهد.

تفاوت بین بلیچینگ خانگی و اداری چیست؟

در روش سفید کردن دندان های خانگی از مواد حاوی 3 تا 20 درصد پراکسید (پراکسید کاربامید یا پراکسید هیدروژن) استفاده می شود و غلظت های بالاتر مجاز نیست، زیرا فرآیند سفید کردن دندان ها تحت نظارت متخصصان نیست. اما در روش اداری بلیچینگ از غلظت های بالاتر (43-15%) مواد استفاده می شود. بنابراین، درمان بسیار سریعتر است (تمام دندان ها تنها در یک یا دو جلسه سفید می شوند). هنگام سفید کردن در خانه، برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، سفید کردن باید چند هفته تکرار شود. تفاوت مهم بین دو روش سفید کردن خانگی و سفید کردن در مطب، احتمال بروز عوارض و آسیب به دندان ها و لثه ها با روش خانگی است زیرا تحت نظارت دندانپزشک نیست. بنابراین، اگر می خواهید دندان های خود را در خانه سفید کنید، این کار را دقیقا طبق دستور دندانپزشک انجام دهید.

ترمیم دندان را به خاطر بسپارید از جمله روکش ها، نوارها و پرکننده ها در پنجره سفید نیست

چگونه دندان ها در مطب دندانپزشکی سفید می شوند؟

بلیچینگ در مطب دندانپزشکی به دلیل استفاده از محلول غلیظ تر، دندان ها را سریعتر سفید می کند. همچنین می توان از لیزر یا نور مخصوص برای تقویت و تسریع اثر سفید کننده استفاده کرد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن است به چندین جلسه 30 تا 60 دقیقه ای نیاز داشته باشید.

چگونه بعد از سفید کردن دندان از خود محافظت کنیم؟

دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

حداقل یک بار در روز دهان خود را با دهانشویه شستشو دهید. (داروهای خوراکی)

می توانید یک یا دو بار در هفته از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنید.

از چای، قهوه، نوشابه، سس های تیره مانند سس کچاپ، سس سویا و شکلات خودداری کنید. می توانید این نوشیدنی ها را از طریق نی بنوشید تا با تمام دندان ها تماس پیدا نکنند.

تا 24 ساعت پس از سفید شدن از خوردن غذاهایی که دندان های سفید شما را لکه دار می کنند خودداری کنید.

عوارض و مضرات سفید کردن دندان چیست؟

این درمان بی خطر در نظر گرفته می شود، اما مانند هر درمان دیگری، ممکن است برخی از عوارض جانبی را تجربه کنید. گاهی اوقات ممکن است حساسیت دندان پس از سفید کردن ایجاد شود که اغلب موقتی است و برطرف می شود. اگر حساسیت دندان شما را آزار می دهد، استفاده از محصولات حاوی نیترات پتاسیم و فلوراید سدیم می تواند حساسیت دندان را کاهش دهد. پس از سفید شدن دندان ها با بلیچینگ، لثه ها شل و شکننده می شوند.

دلیل این امر تماس مواد سفید کننده با لثه ها است، بنابراین دندانپزشک با استفاده از ژل مخصوص از تمام سطح لثه به دقت محافظت می کند. این حالت خود به خود بهبود می یابد بنابراین بهتر است پس از هر تغییر رنگ تا زمانی که حساسیت دندان ها نرمال نشده است این درمان را به طور مداوم انجام ندهید تا بتوانید دوباره از این درمان استفاده کنید.

مراحل استفاده از سینی و ژل سفید کننده دندان

ابتدا دندان های خود را مسواک بزنید و بین دندان های خود را با نخ دندان تمیز کنید.

نوک همزن سرنگ را وصل کنید.

یک قطره ژل سفید کننده دندان را روی سطح داخلی لبه بیرونی هر حفره قالب دندان پلاستیکی (تریس) قرار دهید. پس از افزودن هر قطره آب میوه، آن را با نوک سرنگ به داخل سوراخ فشار دهید.

قالب های حاوی ژل سفید کننده دندان را روی دندان ها قرار دهید. دقت کنید که ژل از قالب ها خارج نشود و مطمئن شوید که قالب ها به طور صحیح و کامل روی سطح دندان قرار گرفته اند.

هنگامی که قالب را روی دندان ها قرار می دهید، حباب هایی را در ژل سفید کننده خواهید دید که بخشی از فرآیند سفید کردن است.

هزینه سفید کردن دندان چقدر است؟

هزینه پروتزها بسته به مواد مورد استفاده و برند آنها متفاوت است و هزینه آن نیز بین مطب و منزل متفاوت است.

اگر می خواهید بلیچینگ را در منزل انجام دهید، ابتدا باید یک فرم در دندانپزشکی درست کنید و همچنین بلیچینگ را چندین بار تکرار کنید که باعث افزایش هزینه می شود. اما در مطب دندانپزشکی بدون نیاز به قالب با دوز بالاتر در یک جلسه اتفاق می افتد.

علاوه بر این سفیدسازی به دو صورت سفیدکاری اداری و خانگی انجام می شود که هر کدام قیمت متفاوتی دارند.

رجوع به مقاله: https://drsheidaclinic.com/teeth-bleaching/