آش نشه یکی از غذاهای سنتی ایران یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانیان است. سوپ رشته را می توان به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا استفاده کرد. در ماه رمضان رشته نیز یک غذای مناسب و پرطرفدار برای روزه خوری است. آش پوره برنج در زمستان امسال طرفداران بیشتری دارد و در مناسبت هایی مانند شب یلدا، چهارشنبه سوری و سیزده به در نیز این آش خوشمزه را تهیه می کنند. در میان انواع ابونذری، ابوطالی از همه پرطرفدارتر است. البته آش شله کلامکار و کشک آش نیز در بین آش نذری رواج دارد. خاکستر شامل پیازچه، جعفری، گشنیز و اسفناج است. همچنین حبوبات رایج در این سوپ خوشمزه نخود، لوبیا و عدس هستند. در این مقاله رژیم غفاری مربوط به طرز تهیه سوپ می، طرز تهیه سوپ میه خوشمزه و جشن را به روش تهرانی و طرز تهیه سوپ می را برای 10 نفر توضیح می دهیم.

طرز تهیه رشته نذری 10 نفره

مواد لازم برای تهیه ماکارونی 10 نفره عبارتند از:

حبوبات: 1 فنجان لوبیا، 1 فنجان لوبیا چیتی، 1 فنجان لوبیا چشم بلبلی، 1 فنجان عدس.

1.5 کیلوگرم سبزیجات سبز

یک و نیم بسته رشته فرنگی

سه یا چهار پیاز بزرگ

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه به میزان لازم.

نعنا خشک را به میزان لازم خشک کنید

شیر به میزان لازم

سیر به میزان لازم

روغن مایع

طرز پخت آش رشته برای 10 نفر به این صورت است که ابتدا در مرحله اول باید حبوبات را از شب قبل بیرون از خانه خیس کنید و در طول شب چندین بار آب داخل حبوبات را عوض کنید تا تورم آنها برطرف شود . آشپزی بهتر عدس را یک ساعت قبل از پخت خیس کنید. سپس لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و چیتی را در مرحله دوم به صورت جداگانه بپزید، اما صفحات نیمه پخته یا صفحات اجاره ای در حین پخت از بین می روند و آسیب می بینند. حالا در مرحله سوم پیاز را نگینی خرد کرده و سپس با روغن در قابلمه بزرگی که رشته را می پزیم تفت می دهیم تا پیاز شفاف و نرم شود.

وقتی پیاز نرم شد فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و با هم تفت دهید، در مرحله چهارم حبوبات پخته شده را در قابلمه بریزید و با پیاز کمی تفت دهید و به مقدار لازم آب جوش به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله می توانید یک قاشق آرد اضافه کنید تا نودل ها منجمد شوند و یا برای طعم و براق شدن بهتر به جای آب رشته، آب گوشت یا آب پنه اضافه کنید. مرحله پنجم در این مرحله بعد از جوشاندن آب داخل قابلمه سبزی سبز تمیز، شسته و خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و حرارت را کم کنید و بگذارید سبزی سبز با حرارت ملایم بپزد.

در مرحله ششم بعد از پختن سبزیجات رشته ها را به قابلمه اضافه می کنیم. رشته ها را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا به هم نچسبند. بگذارید سوپ بپزد و تنظیم شود، اگر فکر می کنید سوپ خیلی غلیظ است، یک یا دو فنجان آب جوش به سوپ اضافه کنید. در مرحله آخر یعنی تزیین ظرف، نعنا و روغن را اضافه کنید. سیر را خرد کرده و در تابه ای جداگانه تفت دهید.

یک لیوان لوبیا چشم بلبلی

دو قاشق غذاخوری نعناع خشک

پنیر کوتاژ به میزان لازم

روغن مایع مورد نیاز

نمک، فلفل، پودر زردچوبه به میزان لازم

مرحله 1: لوبیاها، از جمله نخود، لوبیا و نخود را یک شب خیس کنید تا تورم کاهش یابد و پخت و پز راحت تر شود. حبوبات را چندین بار عوض کنید تا پف نکنند.

در مرحله اول لوبیا چیتی و نخود سبز را در آب بجوشانید تا بپزد. می توانید به جای لوبیا چیتی از لوبیا قرمز استفاده کنید. بین غلاف ها لازم نیست عدس را یک شبه خیس کنید. و یک ساعت برای یک دماغ عدس کافی است.

مرحله دوم: همزمان با پختن لوبیا و نخود، پیاز را خرد کرده و پیاز را در تابه ای دیگر با روغن مایع تفت دهید تا نرم و لطیف شود. در این مرحله مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیازهای سرخ شده اضافه کنید و با پیازها خوب مخلوط کنید و تفت دهید. وقتی لوبیاها و نخودها دم کشیدن آنها را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید و لوبیا و نخود را به همراه پیاز کمی تفت دهید.

مرحله چهارم: بعد از افزودن سبزی به آش نباید در قابلمه را کاملا بپوشانیم وگرنه سبزی رنگ خود را از دست می دهد. بعد از اینکه سبزی سرباره ما پخته شد، در این مرحله پخت سرباره رشته دارچینی را اضافه کرده و با مواد دیگر خوب مخلوط می کنیم. برای افزایش درخشندگی سوپ می توانید یک قاشق آرد اضافه کنید. بعد از اضافه کردن رشته دارچین مقدار نمک خاکستر را اندازه و تنظیم کنید.

مرحله پنجم: مرحله پخت آش مربوط به تزیین آش است. نعناع خشک، باقی مانده پیاز و سیر را جداگانه تفت دهید. برای تزیین ظرف از نعنا داغ، سیر داغ، پیاز داغ و کشک استفاده کنید.

مشاهده رفرنس: https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-آش-رشته-ایرانی/