کارت گرافیک یکی دیگر از بخش های بسیار مهم سیستم های کامپیوتری است. دنیای تکنولوژیک و مدرن امروزی توجه زیادی به کارت های گرافیک دارد و از آنها در بسیاری از موارد مانند رندر، ماینینگ، طراحی، بازی و ... استفاده می کند. اکثر کارت های گرافیک موجود در بازار توسط دو شرکت بزرگ سخت افزاری nvidia و amd طراحی و تولید می شوند. اینتل به تازگی فعالیت خود را در زمینه ساخت و تولید کارت گرافیک آغاز کرده است. با مجموعه مقالات ما در زمینه معرفی و آموزش سخت افزار کامپیوتر همراه باشید زیرا توضیحات جامع تری در مورد کارت گرافیک، انواع و اجزای کارت گرافیک، کاربردهای کارت گرافیک و بهترین برندهای سازنده کارت گرافیک ارائه می دهیم.

کارت گرافیک چیست؟

به نقل از ویکی پدیا؛ کارت گرافیک یک کارت توسعه است که وظیفه نمایش و ارائه تصاویر روی صفحه را بر عهده دارد. در واقع وظیفه کارت گرافیک پردازش داده ها و اطلاعات برای تسهیل کار پردازنده مرکزی است. کارت های گرافیک مجهز به یک پردازنده اختصاصی برای پردازش داده ها و اطلاعات مورد نیاز برای انجام صحیح عملیات محاسباتی هستند. تمام این فعالیت ها با هدف کمک به پردازنده مرکزی بوده و در نهایت منجر به افزایش سرعت و عملکرد سیستم خواهد شد.

پردازنده و کارت گرافیک در یک سیستم عامل چیست؟

پردازنده اصلی بیشتر فعالیت های سیستم را انجام می دهد. هر چیزی که می بینیم و تمام فعالیت هایی که انجام می دهیم ابتدا به پردازنده مرکزی ارسال می شود و در آنجا پردازش می شود و در نهایت خروجی به خروجی استاندارد تبدیل می شود و به ما نشان داده می شود. در داخل سیستم مانیتور نقش خروجی استاندارد و صفحه کلید ما نقش ورودی استاندارد را ایفا می کند.

در خروجی استاندارد چیزهایی را می بینیم که از قبل برای ما تعریف شده اند، صفر و یک هرگز روی صفحه نمایش به ما نشان داده نمی شوند. در واقع می توان گفت که ما باید رنگ ها را در خروجی ببینیم، بنابراین CPU سیستم تمام پیکسل های موجود را قرار داده و رنگ می کند تا برای ما قابل مشاهده باشند. کارت گرافیک تمام خروجی های CPU و همان پیکسل ها را دانه به دانه رنگ می کند و خروجی نهایی را برای ما می سازد.

پردازش اصلی توسط پردازنده انجام می شود. خروجی تولید شده توسط پردازنده به صورت یک و صفر به کارت گرافیک ارسال می شود و کارت گرافیک همه آنها را رنگ آمیزی می کند و به صفحه نمایش منتقل می کند. پس از انجام تمام این مراحل، در نهایت می توانیم تصویری واضح و روشن را ببینیم.

هدف از کارت گرافیک چیست؟

برای اینکه کامپیوتر بداند با هر پیکسل روی صفحه چه کاری انجام دهد یا آن پیکسل ها را در کجا روی صفحه قرار دهد، کامپیوتر به بخشی نیاز دارد تا داده هایی را که از مغز مرکزی دریافت می کند به تصویر تبدیل کند. اگر مادربرد سیستم قابلیت گرافیکی نداشته باشد، پس سیستم شما به یک کارت گرافیک نیاز دارد تا بتواند تمام عملکردهای خود را به درستی انجام دهد. به یاد داشته باشید که وجود کارت گرافیک در عملکرد سیستم مهم و بسیار مهم است.

اگر بخواهیم بازی های سنگینی مانند gta با گرافیک قوی و بسیار بالا را در سیستم خود نصب و اجرا کنیم به یک کارت گرافیک بسیار قوی نیاز داریم. اگر سیستم ما کارت گرافیک نداشته باشد و فقط گرافیک ضعیف روی مادربرد نصب شده باشد، فقط ویندوز روی صفحه نمایش داده می شود و ما فقط ویندوز خود را می بینیم. اما اگر بخواهیم بازی هایی با گرافیک بسیار بالا مثل GTA یا نرم افزارهای سنگین و قدرتمندی مثل فتوشاپ، افتر افکت و ... را روی سیستم نصب کنیم، حتی به یک کارت گرافیک مجزا هم نیاز داریم. به یاد داشته باشید که هر چه کارت گرافیک سیستم قدرتمندتر باشد، کیفیت تصویر بالاتر و قیمت آن نیز بیشتر می شود.

اگر سیستم شما کارت گرافیک مناسبی نداشته باشد و فقط از کارت گرافیک نصب شده روی مادربرد استفاده کند، هر چقدر هم کیفیت مانیتور خود را ارتقا دهید، باز هم تصویری با کیفیت دریافت نمی کنید، زیرا تصویر با کیفیت بالا باید ایجاد شود. توسط کارت گرافیک سیستم و نمایش داده می شود. بنابراین، اگر سیستم گرافیکی شما ضعیف است، هرگز یک مانیتور قدرتمند نخرید. اما ابتدا کارت گرافیک سیستم خود را تقویت کنید.

انواع کارت گرافیک چیست؟ نمایندگی رسمی ایسوس
دو نوع کارت گرافیک در بازار وجود دارد: یکپارچه و گسسته. در ادامه بیشتر یاد خواهیم گرفت.

1. مجتمع: این نوع کارت گرافیک بر روی مادربرد قرار می گیرد و نصب می شود. کارت های گرافیک یکپارچه برای استفاده معمولی مانند تماشای فیلم و سریال، اجرای بازی های معمولی با گرافیک پایین و استفاده از نرم افزارهای سبک وزن و واکنش گرا مناسب هستند. یکی از مهم ترین ویژگی های این دسته از کارت های گرافیک فضای کمی است که اشغال می کنند و مصرف انرژی آنها بسیار پایین است. قیمت بسیار مقرون به صرفه کارت گرافیک های یکپارچه باعث محبوبیت این دسته از کارت های گرافیک در بین عموم مردم شده است.

2. کارت گرافیک اختصاصی یا مستقل: کارت گرافیک مستقل یکی از بهترین کارت های گرافیک موجود در بازار است که می توانید برای سیستم و کامپیوتر خود تهیه کنید. این نوع کارت گرافیک به صورت یک تکه طراحی شده و کاملا جدا از برد سیستم می باشد. قدرت پردازشی این کارت گرافیک بسیار بالاست و می تواند تمامی نیازهای ادیتورها و گیمرهای حرفه ای را برطرف کند.

یکی از مهم ترین ویژگی های این کارت گرافیک قابلیت ارتقا آن است. شما می توانید در مدت زمان کوتاهی قدرت و کیفیت سیستم را افزایش دهید و با خرید یک کارت گرافیک قدرتمند بدون صرف هزینه اضافی تمامی نیازهای آن را برطرف کنید.

اجزای مختلف یک کارت گرافیک

یک کارت گرافیک از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. شناخت قطعات و اجزای یک کارت گرافیک به شما این امکان را می دهد که در نهایت بهترین انتخاب را در انتخاب و تهیه کارت گرافیک خود داشته باشید. در زیر با اجزای یک کارت گرافیک بیشتر آشنا خواهید شد.

رم ویدیویی روی کارت گرافیک: Vram یا رم ویدیویی حافظه اختصاصی برای ذخیره داده ها و داده های گرافیکی است. کارت گرافیک از رم ویدیویی برای ذخیره گرافیک و دستیابی به عملکرد بیشتر استفاده می کند. موثرترین بخش بازی داشتن رم ویدیویی است زیرا هرچه رم سیستم شما بیشتر باشد، نمایشگر و گرافیک بازی بیشتر خواهد بود.

پورت های خروجی روی کارت گرافیک: کارت گرافیک برای اتصال به پورت کارت گرافیک نیاز به کابل دارد تا تمامی داده ها را پردازش کرده و پس از پردازش به نمایشگر ارسال کند. برای مشاهده ارسال کنید. . کارت های گرافیک دارای پورت های مختلفی در داخل هستند. Dvi و hdmi مهم ترین پورت های کارت گرافیک هستند و نمایشی با کیفیت و بدون خطا ارائه می دهند. یکی از پورت های ورودی جدید DisplayPort نام دارد. این پورت دارای کیفیت تصویر 8K و قابلیت پشتیبان گیری بالا بوده و به راحتی تمامی صفحه نمایش های نسل جدید را پوشش می دهد. در حال حاضر DisplayPort بهترین پورت اتصال برای گیمرها است.

استفاده از gpu در کارت های گرافیک: کارت های گرافیکی که امروزه در بازار وجود دارند دارای پردازنده خاصی هستند. واحد پردازش گرافیکی یا gpu مغز کارت گرافیک و واحد پردازش گرافیکی سیستم است. Gpu وظیفه دارد با انجام وظایف پردازش داده و اطلاعات به واحد پردازش مرکزی یا cpu کمک کند تا اطلاعات را پردازش کند. کارت نمایش کارت گرافیک؛ کارت های ویدئویی نام های دیگر این واحد پردازش گرافیکی هستند.

برد مدار چاپی PCB روی کارت گرافیک: برد مدار چاپی PCB یا یکی از مهم ترین قسمت های کارت گرافیک. تمام قسمت های کارت گرافیک روی این برد مدار قرار می گیرد. نوع و کیفیت مدارهای چاپی برای کیفیت و طول عمر کارت گرافیک مهم است.

VRM در کارت گرافیک: ماژول تنظیم کننده ولتاژ یا VRM مدار تنظیم کننده ولتاژ در کارت گرافیک است که وظیفه تغذیه قسمت های مختلف کارت گرافیک را بر عهده دارد و قسمت مهمی از آن است. هر چه قدرت VRM بیشتر باشد، عمر کارت گرافیک شما بیشتر است.

خنک کننده کارت گرافیک: کارت گرافیک یکی از مهم ترین قسمت های سیستم است و نیاز به مراقبت دارد. برای افزایش طول عمر قطعات سیستم، وجود کولر ضروری است. اجزای سیستم خنک کننده بسیار سخت هستند، اما ضروری هستند و می توانند عمر قطعه شما را تا حد زیادی افزایش دهند. شرکت های انویدیا و AMD برای تمامی کارت های گرافیکی خود خنک شوندگی در نظر گرفته اند تا در حین کار دمای آنها افزایش نیابد و عمر مفید کارت گرافیک افزایش یابد.

فن های خنک کننده کارت گرافیک: فن های خنک کننده نیز همان پره های فلزی هستند که روی کارت های گرافیک نصب می شوند. وجود این پلیرها به سیستم خنک کننده کارت گرافیک کمک می کند. حفظ دمای معمولی قطعات بسیار مهم است زیرا تاثیر زیادی بر عملکرد کارت گرافیک دارد.

بهترین برندهای سازنده کارت گرافیک

دو شرکت معروف nvidia و amd از معتبرترین شرکت ها در زمینه ساخت قطعات سخت افزاری هستند که فعالیت های گسترده ای در این زمینه دارند. تمامی کارت های گرافیک عرضه شده در بازارهای جهانی توسط این دو برند غول پیکر طراحی و تولید می شوند. Nvidia کارت های گرافیک خود را با نام geforce و amd کارت های گرافیک خود را با نام geforce به بازار عرضه کرد. برندهای دیگری مانند Gigabyte، Asus، xfx، profit، ruby، palit و asrock در صنعت کارت گرافیک مشغول به کار هستند. این برندها مدل های ساخته شده توسط nvidia و amd را بازطراحی و تا حدی بازسازی و به فروش می رسانند.

تصویری کوچک برای مراسم

در برنامه نویسی الزامات گرافیکی خاصی وجود ندارد زیرا برنامه نویسی معمولاً روی یک IDE انجام می شود که معمولاً روی متن و کد نوشته شده تمرکز می کند و نیاز به قدرت گرافیکی بالایی دارد. اگر قصد توسعه برنامه های کوچک را دارید، به سخت افزار گرافیکی پیشرفته نیاز نخواهید داشت. اما اگر قصد دارید برنامه های گرافیکی پیچیده تری توسعه دهید، به کارت گرافیک قدرتمندتری نیاز خواهید داشت.

این الزامات برای عملکرد و عملکرد مناسب فتوشاپ و پریمیر است. با این حال، استفاده از کارت گرافیک با ظرفیت بالاتر و قدرت پردازش بالاتر برای استفاده از ویژگی های پیشرفته مانند پردازش سریعتر ویدیو، افکت های پیچیده و رندر سه بعدی توصیه می شود.

در این قسمت گفتگوی ما در پاسخ به «کارت گرافیک چیست» به پایان رسید. در صورتی که همچنان در رابطه با کارت گرافیک سوالی دارید می توانید تمامی سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح نمایید تا در کمترین زمان ممکن پاسخ مناسبی دریافت نمایید.