همیشه باید برای خرید و فروش یا مبادله ارز دیجیتال به صرافی ارز دیجیتال مراجعه کنید. صرافی ارز دیجیتال برای افرادی مانند وب سایت ها و تلفن های همراه واقعی و قابل دسترسی است

اگر سوالی در مورد چیستی صرافی ارز دیجیتال و انواع آن دارید، این مقاله به تمام سوالات شما پاسخ خواهد داد. در نهایت لیستی از معروف ترین صرافی ها در حوزه ارز دیجیتال را مشاهده خواهید کرد.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی های ارز دیجیتال کاملا مجازی بوده و در قالب وب سایت، اپلیکیشن موبایل و یا حتی نسخه دسکتاپ در اختیار کاربران قرار می گیرد که با ثبت نام در آنها می توانید از امکانات مختلف مرتبط با ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

صرافی ارز دیجیتال، همچنین به عنوان "صرافی دیجیتال" شناخته می شود، بستری را فراهم می کند که مردم می توانند دارایی های دیجیتال خود را به ارزهای دیجیتال دیگر تبدیل کنند، بین آنها تجارت کنند یا آنها را با ارزهای فیات (پول) مبادله کنند.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

همانطور که از نام صرافی دیجیتال پیداست برای ثبت نام و انجام امور مربوطه نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست و می توان با استفاده از سایت یا اپلیکیشن صرافی مورد نظر از خدمات استفاده کرد.

اما پاسخ به این سوال که تحول دیجیتال چگونه عمل می کند به نوع تحول بستگی دارد. در ادامه این مقاله شما را با انواع تغییرات آشنا می کنیم. اما اگر بخواهیم به طور کلی به نحوه عملکرد بازار سهام نگاه کنیم، هر بازار سهام به یکی از دو روش عمل می کند:

نوع اول: افراد با خود صرافی معامله می کنند (به این ترتیب یا از صرافی خرید می کنید یا دارایی های دیجیتال خود را در صرافی می فروشید).

توجه داشته باشید که این نوع صرافی ها در ایران بیشتر رایج است و درآمد حاصل از صرافی ها مابه التفاوت قیمت خرید و کارمزد معامله است.

نوع دوم: صرافی طرف معامله نیست و به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می کند. در این صورت درآمد صرافی از محل کارمزد تراکنش به عنوان مثال 0.1 درصد از حجم معامله مورد نظر خواهد بود.

اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه کسی ارزش ارز دیجیتال را تعیین می کند؟ می توان گفت تغییر عرضه و تقاضا برای ارز دیجیتال، تعیین کننده ارزش این ارز است.

به عنوان مثال ممکن است یک ارز رمزنگاری شده به دلیل محبوبیتش 3 دلار ارزش داشته باشد، اما اگر به هر دلیلی محبوبیت و کارایی خود را از دست بدهد، کاربران دیگر تمایلی به نگه داشتن این ارز ندارند و در نتیجه با فروش بالا، قیمت آن کاهش می یابد. نزول کردن. البته قیمت ارز دیجیتال به عوامل زیادی بستگی دارد که از حوصله این مقاله خارج است.

تجارت جفت ارز چیست؟

اگر در دنیای مبادلات ارزهای دیجیتال و ارزهای دیجیتال بوده باشید، احتمالاً نام جفت ارز را شنیده اید. تجارت ارزهای دیجیتال اساساً با سایر دارایی های شخصی از جمله کالاها و سهام متفاوت است. گاهی اوقات افراد در تبدیل ارزهای دیجیتال خود به ارز محلی مردد هستند زیرا نگران نوسانات بازار هستند.

در این موارد، می توانید ارز دیجیتال خود را با استفاده از تراکنش «جفت ارز» یا جفت ارز دیجیتال به ارز دیجیتال امن دیگری تبدیل کنید.

معامله یک جفت ارز دیجیتال زمانی است که شما یکی از ارزهای دیجیتال خود را می فروشید و همزمان ارز دیجیتال دیگری را خریداری می کنید (در این حالت، دو ارز دیجیتال مستقیماً مبادله می شوند).

به عنوان مثال، در یک تراکنش جفت ارز، شما می توانید بیت کوین خود را بفروشید و در ازای آن تتر دریافت کنید، بدون اینکه بیت کوین خود را به ریال و سپس به تتر تبدیل کنید.

اطمینان حاصل کنید که صرافی ای که انتخاب می کنید باید از جفت ارز مورد نظر شما پشتیبانی کند، به عنوان مثال اگر می خواهید ارز دیجیتال تتر را بفروشید و بیت کوین دریافت کنید یا برعکس، باید به صفحه بیت کوین و تتر BTC/USDT بروید. به صرافی مورد نظر خود مراجعه کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که مفهوم جفت ارز می تواند در تحلیل تکنیکال بازار کمک کند. به عنوان مثال، اگر می خواهید بیت کوین را با ارزهای دیجیتال مختلف معامله کنید، یک رویکرد معقول این است که نمودار بیت کوین را بررسی کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید تغییرات قیمت تتر در برابر بیت کوین را بررسی کنید، باید از نمودار USDT/BTC Tether و جفت ارز بیت کوین استفاده کنید.

انواع صرافی های دیجیتال

انتقال ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد و هر شخصی بر اساس نیاز خود پرداختی را که می خواهد انتخاب می کند. به طور کلی تراکنش های ارز دیجیتال به دو گروه اصلی «تراکنش های متمرکز» و «تراکنش های توزیع شده» تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

تبادل متمرکز

معمولاً در چنین صرافی‌هایی، کاربران می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی خود، ارز دیجیتال را مستقیماً از صرافی خریداری کنند و به تجارت در همان صرافی ادامه دهند (یا ارز دیجیتال را در صرافی بفروشند و پول خود را برداشت کنند). کاربران همچنین می توانند در بستر صرافی با یکدیگر معامله کنند.

«صرافی متمرکز» همیشه توسط یک نهاد، سازمان، شرکت یا گروه خاصی از افراد مسئول کنترل می‌شود و به زبان ساده، دارایی‌های افراد توسط این افراد قابل دسترسی و کنترل است.

اکثر صرافی های محبوب، از جمله بایننس، متمرکز هستند. لازم به ذکر است که تقریبا 90 درصد از تراکنش های روزانه ارز دیجیتال در تراکنش های غیرمتمرکز انجام می شود.

در این نوع صرافی ها کنترل دارایی های دیجیتال افراد کاملا در اختیار صرافی است. در واقع، دارایی های دیجیتال در کیف پول های متعلق به صرافی ها نگهداری می شوند و فقط موجودی افراد در حساب های کاربری ظاهر می شود.

یکی از مهمترین نقاط ضعف صرافی های متمرکز، متمرکز بودن آنهاست که به گفته فعالان این حوزه، با ماهیت واقعی و غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال در تضاد است.

این ضعف مهم در بین کاربران ایرانی به دلیل تحریم ها بیشتر به چشم می خورد زیرا کاربران همیشه در معرض خطر مسدود شدن حساب و از دست دادن وجوه خود هستند.

ارتباطات غیر متمرکز

صرافی غیرمتمرکز یک بازار همتا به همتا (P2P) است که خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال را به هم متصل می کند. برخلاف یک صرافی متمرکز، یک سیستم عامل غیرمتمرکز اپراتور ندارد. به زبان ساده، کاربران هنگام معامله در سیستم عامل، کلیدهای خود را کنترل و مدیریت می کنند.

در غیاب یک مرجع مرکزی، صرافی های غیرمتمرکز از «قراردادهای هوشمند» استفاده می کنند که به طور خودکار شرایط خاصی را اجرا می کنند و هر تراکنش را در «بلاک چین» ثبت می کنند.

این تراکنش‌های امن یک بخش از بازار دارایی دیجیتال را نشان می‌دهند که معمولاً بخش کوچک‌تری نسبت به بازارهای متمرکز است.

صرافی های سنتی خریداران و فروشندگان را در یک مکان گرد هم می آورد و تضمین می کند که معامله گران به راحتی می توانند در صورت نیاز نقدینگی را در اختیار بازار قرار دهند. نقدینگی این احتمال را افزایش می دهد که در طرف دیگر معامله، شخصی وجود داشته باشد که مایل به معامله با خریدار یا فروشنده باشد.

در حالی که صرافی‌های ارزهای دیجیتال تجارت دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین را تسهیل می‌کنند، این پلتفرم‌ها می‌توانند متمرکز یا غیرمتمرکز باشند.

صرافی‌های مرکزی به‌عنوان واسطه‌های قابل اعتماد در تراکنش‌ها عمل می‌کنند و اغلب با ذخیره و محافظت از کلیدهای خصوصی و در نتیجه وجوه شما، به‌عنوان یک نگهبان عمل می‌کنند. اما تعداد زیادی از مردم می خواهند اطلاعات و هویت خود را تا حد امکان حفظ کنند.

توجه داشته باشید که در ژانویه 2019، استفاده از صرافی های غیرمتمرکز تنها 0.11 درصد از حجم تراکنش ها را به خود اختصاص داده بود، اما این رقم در سال 2020 تقریباً شصت برابر شد و تنها یک سال بعد به 6 درصد رسید. رشد سریع استفاده از صرافی های غیرمتمرکز نشان دهنده وجود مزیت های ترجیحی برای برخی از کاربران بازار ارزهای دیجیتال است.

اشتراک گذاری همتایان

در مبادلات همتا به همتا (P2P)، دو کاربر به طور مستقیم با یکدیگر معامله می کنند. خریداران و فروشندگان آگهی خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نظر را در این پلتفرم ها ارسال می کنند و خریداران و فروشندگان می توانند یک آگهی ثبت شده را انتخاب کرده و معامله را تکمیل کنند.

برای جلوگیری از تقلب رایج در این بازار، اکثر صرافی‌های همتا به همتا، امکان بلوکه کردن دارایی‌ها را تا تایید مشتری فراهم کرده‌اند و سیستم‌های ترجیحی مصرف‌کننده نیز راه‌اندازی شده‌اند، بنابراین معامله‌گران در این صرافی‌ها تعداد تراکنش‌ها، مبلغ را اولویت‌بندی می‌کنند. از تراکنش ها و نظرات سایر کاربران، امتیازهایی وجود دارد و معامله گرانی که بیشترین امتیاز را کسب می کنند بالاتر از دیگران نشان داده می شوند و اولویت را در بورس قرار می دهند.

یکی از مزایای تراکنش های خرید ارز دیجیتال امن این است که تجار از کشورهای مختلف با روش های پرداخت متفاوت وجود دارند.

Localbitcoins.com یکی از سایت های پیشرو در بازار است که با وجود تحریم ها، ایران را از لیست کشورهای مجاز خارج کرده است. صرافی اصلی بایننس نیز چند سرویس مرتبط با این نوع معاملات را به کاربران ارائه می دهد.

محبوب ترین و معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال

قبل از ارائه لیستی از محبوب ترین صرافی های ارز دیجیتال، خوب است به چند نکته گوش دهید. مردم در سرتاسر جهان می‌توانند حساب‌هایی را در این صرافی‌ها ایجاد و راه‌اندازی کنند.

در واقع با کارت های بانکی بین المللی می توانند در صرافی های دیجیتال پول بخرند اما کاربران ساکن ایران این امکان را ندارند.

برخی از صرافی ها به کاربران ایرانی اجازه استفاده از IP ایرانی را نمی دهند (در واقع اگر صرافی را بدون استفاده از VPN باز کنید ممکن است به شما اجازه ورود ندهند) به همین دلیل می توانید از VPN یا V * Use PS استفاده کنید.

مراقب باشید که کشور شما برای همیشه تغییر نکند، در غیر این صورت صرافی به هویت شما شک می کند و احتمالاً حساب شما را مسدود می کند (حتی اگر از VPN استفاده می کنید).

بسیاری از صرافی ها نیازی به تایید ندارند، اما اگر حد معاملات شما از حد معینی فراتر رفت، باید با آن صرافی تایید کنید.

لیست زیر، بایننس، کوین بیس، هابی گلوبال، کراکن و بیثاب به کاربران ایرانی اجازه ورود نمی دهند.

صرافی بایننس (مرکزی)

بایننس در سال 2017 توسط یک شرکت چینی در مالتا راه اندازی شد. بایننس از بیش از 600 جفت ارز مختلف از جمله جفت های فیات پشتیبانی می کند.

این صرافی در مدت زمان کوتاهی از بسیاری از رقبای خود پیشی گرفت و گام های بلندی برداشت. کاربران این صرافی می توانند از ارزهای دیجیتال مختلف و ابزارهای پیشرفته از جمله «تراکنش های آینده» در تراکنش های خود استفاده کنند و سرمایه خود را افزایش دهند.

طوفان کوین بیس (مرکزی)

محبوب ترین و موثرترین صرافی ارز دیجیتال در آمریکا صرافی «Coinbase» است. کوین بیس در سال 2012 تاسیس شد، سه سال پس از انتشار بیت کوین، این شرکت دارای مجوز و کاملا قانونی است. Coinbase دارای مجوز فعالیت در بیش از 40 کشور و منطقه در ایالات متحده است.

کوین بیس نسخه دیگری را با ساختار پرداخت متفاوت و ارزان تری معرفی کرده است که امکانات بیشتری از جمله نمایش نمودارها و نشانگرها را در اختیار کاربران قرار می دهد، این نسخه از کوین بیس Coinbase Pro نام دارد.

تبادل بین المللی سرگرمی (متمرکز)

"Huobi Global" یکی از بزرگترین صرافی ها در آسیا است. این صرافی بیت ارز در سال 1392 فعالیت خود را آغاز کرد و هدف آن تبادل پول فیات با پول دیجیتال امن برای مردم است.

فعالیت اولیه این بورس محدود به بازار چین بود. اما پس از مدتی Hobby Exchange پلتفرم خود را به روز کرد و خدمات خود را به تمام دنیا عرضه کرد. صرافی همچنین توکن بومی خود Huobi Token را در پلتفرم صرافی معرفی کرد.

صرافی کراکن (متمرکز)

ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، اتریوم و بیت کوین کش را می توان در صرافی کراکن معامله کرد. مقر این صرافی در آمریکا است. در سال 2011 این کیف به نامی شناخته شده در جهان تبدیل شد.