برای دیدن این كوه كه می توان آن را بام رامسر هم نامید باید وارد مسیر جاده رامسر ـ تنكابن شوید تا جنوب شرقی شهر كتالم این كوه تك و تنها را ببینید. در طبقه آخر این هتل و روی بام آن نیز تعدادی آلاچیق چوبی با چشماندازی زیبا از کوهها و جنگلهای اطراف وجود دارند که مهمانان میتوانند از آنها استفاده کنند. اگر از تهران عازم جنگل لفور هستید، مسیر جاده فیروزکوه و گذر از شهرهای فیروزکوه، پل سفید و شیرگاه، شما را به این جنگل زیبا میرساند و با توجه به اینکه فاصله چندانی با پایتخت ندارد، میتواند گزینهای عالی برای تعطیلات آخر هفته باشد تا برای ساعاتی هم که شده از شلوغی و ترافیک شهر به دل طبیعت زیبا و بکر جنگل لفور پناه ببرید. به دلیل وجود گلها و گیاهان فراوان و خوشبو زنبورهای فراوانی این محل را برای گرده افشانی انتخاب کرده اند و همین امر موجب تولید عسل معروف لاویج در این منطقه شده است شما میتوانید با سوغات بردن این عسل خوش طعم تا مدتها شیرینی سفر را در ذهنتان ماندگار کنید. همچنین میتوانید در اقامتگاهها و هتلهای شهرهای اطراف اقامت کنید. چندین گزینه برای اقامت کردن در نزدیکی این دشت وجود دارند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. این برج در مرکز شهر قرار دارد و زمانی که به آن برسید ابتدا پارکی شهری را خواهید دید که محوطه ای برای گذراندن اوقات فراغت بومیان است و گاهی به توریست ها خوراکی های محلی می فروشند و جو را جذاب کرده اند. بیشتر ساکنان شهر، کشاورز هستند که محصولات عمده گندم، جو و برنج را تولید میکنند. برای نمونه گرازهای زیادی در این جنگل زندگی میکنند، اما این گرازها به رغم اینکه ظاهر نسبتاً ترسناکی دارند، حیوانهای چندان خطرناکی نیستند و به آرامی از کنار خودروها و گردشگران گذر میکنند.

این آبشار از جمله زیباترین آبشارهای استان گیلان به شمار میرود و همین مورد باعث شده است که گردشگران زیادی برای بازدید از آن به این منطقه سفر کنند. اگر دوست داشتید به این شهر زیبا که تپه و دشتهای چشم نواز دارد، سفر کنید بهترین فصل سفری آن، بهار و پاییز است که گردشگران بیشماری را به سوی خود جذب میکند. آبشار آب پری در واقع آبشار نیست بلکه رانش زمین در منطقه جنگلی رویان موجب پراکنده شدن سنگها در بستر زمین شده است و جریان آب در آن منظرهای شبیه به آبشار را تداعی میکند. این دریاچه با ارتفاع 250 متر از سطح دریا و 300 متر طول در حاشیه جنوبی، در روستای سرسبز توشن واقع شده است. این جنگل زیبا با وسعتی در حدود ۶۰۰ هزار مترمربع، در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق رامسر و در مسیر جاده رامسر تنکابن، در استان مازندران قرار دارد. یکی از جذاب ترین جاذبه هایی که در شهر ماسال به چشم می خورد، عبور رودخانه ای زیبا و خروشان از وسط فضای شهری است. این بنا به دلایل قدمت طولانی، ارتفاع زیاد و مهمتر از همه سازه معماری ضد زلزله بودنش در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. مأموران سازمان حفاظت محیطزیست نیز بهمنظور ارائه اطلاعات و راهنماییهای لازم به بازدیدکنندگان در محیط پارک حضور دارند. به خاطر ارتفاع بالاتر از ۶۱ مترش در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شده و در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی هم رسیده است. اگر در نیمه دوم سال یعنی پاییز و زمستان سفر میکنید از ۸ صبح الی ۱۷ مراجعه کنید و پس از تهیه بلیط ورودی به بازدید بنا بپردازید. برای بازدید از این بنای تاریخی یادتان باشد که اگر در بهار و تابستان سفر میکنید همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ میتوانید مراجعه کنید. اگر با دقت به درون برج نگاه کنید آثاری را پیدا میکنید که نشان میدهد هنگام ساخت بنا، لایهای از گچ رنگی روی دیوار درونی کشیده شده بود که به مرور زمان کمرنگتر شده است.

با ورود به فرعی روستای فیلبند به آن خواهید رسید. برای رسیدن به بشکافته سنگ، باید از روستای ملومه حرکت کرد، پس از طی مسیری با پوشش گیاهی کم و از میان تپهها به تپه بزرگی میرسیم که گویی در اثر حرکت لایههای زمین از وسط شکافته شده است. آبشار شصت کلاته در انتهای جنگل شصت کلا، در بیست و دو کیلومتری جنوب غرب گرگان واقع گشته و مسیر دسترسی به آن از میان این جنگل زیبا می گذرد. اقداماتی نیز زیبا سازی و چمن کاری تپهی مصنوعی، درخت کاری و سنگ فرش محوطه به منظور زیباتر کردن این مکان دیدنی، نیز انجام شده است. این منار ، ارتفاعی هفت متر دارد و بر فراز آن آتش دانی از جنس سنگ قرار داده شده است. ایجاد حفرههایی به عمق دو تا ۲٫۵ متر و کندن آجرهای آن از نامهربانیهای مردم در حق این بنای ارزشمند بوده است. برخی از مورخان این تپه را مصنوعی می دانند چون در اکتشافات درون تپه، تا عمق مورد حفاری، زیرسازی آجری یافت شده است. این پایه در درون یک تپه خاکی قرار گرفته و فقط دو متر از ارتفاع آن از سطح این تپه بیرون آمده است. سد لتیان نیز، هم اکنون 28 میلیون متر مکعب آب دارد که این رقم پارسال 52 میلیون متر مکعب بود و این بدان معناست که موجودی این سد 46 درصد کمتر شده است و سد ماملو نیز در حال حاضر 174 میلیون متر مکعب آب دارد درحالیکه در زمان مشابه سال گذشته 180 میلیون متر مکعب آب داشت که در نتیجه موجودی آن 3 درصد کمتر شده است. شاید تا چند سال پیش خیلی ها اسم این آبشار را نشنیده بودند و در نتیجه آبشار ویسادار یکی از مناطق طبیعی بکر استان گیلان محسوب می شد. محوطه تاریخی نوشیجان در حدود ۶۰ کیلومتری جنوب همدان و 20 کیلومتری شمال غرب ملایر بر فراز تپهای طبیعی به ارتفاع تقریبی ۳۷ متر قرار گرفته است.

این شهر به خاطر جاذبههای طبیعی بسیار زیبا در بین گردشگران، پر آوازه و معروف است اما یادتان باشد یک بنای تاریخی هزار ساله دارد که در یونسکو به خاطر قدمت و معماری منحصر به فردش به ثبت رسیده است. سواحل زیبا دارد و در نزدیک شبه جزیرة میانکاله قرار گرفته است. این ساحل خیلی تمیز نیست، البته در مقایسه با برخی سواحل شمال که بیشتر شبیه زباله دان شده اند خیلی هم بد نیست و ساحل شنی و صدفی هر دو را دارد. این شهر به انواع خدمات جهانگردی و گردشگاهی تجهیز شده است که سواحل دریای خزر از مکانهای دیدنی آن محسوب میشود. به همين خاطر افرادي كه از سمت جاده آلاشت و روستاي كامزد و ممشي به آبشار مي روند پش از طي چند كيلومتر در داخل جنگل و در راه خاكي دقيقا به قسمت بالا دستي آبشار و امامزاده ها مي رسند كه از آنجا بقعه ي امامزاده در روزهاي آفتابي و بدون مه نمايان است اگر سختي جنگل پيمايي آنهم با شيب تند را به سمت پايين به جان بخرند حدودا با نيم الي 1 ساعت جنگل پيمايي در كنار امامزاده سه تن ( سه بزرگوار) خواهند بود ولي اگر بخواهيد با ماشين در كنار امامزاده قرار بگيرند بايد يك دور قمري براي رسيدن به آبشار را طي كنند كه در حدود 30كيلومتري خواهد بود. این کتیبهها از بالای در ورودی آغاز میشوند و بهصورت کمربندوار در دور بنا ادامه مییابند. ویژگی خاصی که این برج را از سایر نمونههای مشابه متمایز میکند، پلانی بهشکل ستاره ۱۰ پر است که حکایت از توسعه ریاضیات و علوم در جهان اسلام دارد و هوش معماران را در هزاره اول بعد از میلاد به تصویر میکشد.جالب اینکه بهدلیل نبود امکانات و تکنولوژی پیشرفته در آن روزگار، بهجای چوببست از متراکمکردن خاک بهصورت مارپیچ و پلهای به دور نما استفاده کرده بودند تا دسترسی به بالای سازه امکانپذیر باشد.

در بالای ورودی بنا و در چهار طرف، کتیبههای آجری با خط نسخ است که کاربری بنا را برایمان روشن میکند. اطراف این جاده را درختان بلند بسیار سرسبز احاطه کرده و تا خود روستا تا جایی که چشم کار میکند همه چیز به رنگ سبز است. شاید بپرسید چه چیزی این آبشار را خاص میکند و چرا ارزش دیدن دارد؟ مناطقی نیز برای پیکنیک روزانه مسافران در نظر گرفته شده و امکان استفاده از پارکینگ نیز برای آنها وجود دارد. امکان کمپینگ در دشت دریاسر وجود دارد؟ برای رفتن به دشت دریاسر مهمترین چیزی که نیاز دارید کفش مناسب پیادهروی و جنگلپیمایی است. تابستانهای این شهر به خاطر رطوبت بالا، بسیار گرم است. مراسم سال مج (خوشقدم) ازجمله مراسم های بسیار زیبای کندلوس است که به هنگام حلول سال نو اجرا می گردد. این نیروها پس از ناامیدی از یافتن گنج شروع به شلیک کردند و اصابت گلوله به شرق و غرب گنبد مخروطی، دو تا سه متر از آن را تخریب کرد.این سازه در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی برای نخستین بار طبق شکل قدیمیاش مورد بازسازی قرار گرفت. در بخش داخلی گنبد، درون طاق هلالی و گلویی آن از مقرنسهای زیبا و ساده ای استفاده شده است که به نظر میرسد جزو نخستین کاربرد این هنر در تزیینات معماری پس از اسلام در ایران میباشد. گنبد قابوس یکی از بناهای منحصربه فرد معماری ایران است که در این مقاله تیم محتوا علاالدین تراول به موقعیت جغرافیایی شهرگنبد کاووس، تاریخچه برج گنبد قابوس، معماری و وجه تسمیه آن میپردازد تا اگر به این شهر زیبا که در استان گلستان واقع است، سفر کردید، با اطلاعات و آگاهی بیشتر بناهای شهر را بازدید کنید و از راز و رمزهای گذشتگان باخبر شوید. جنگل های گیسوم واقع شده در استان گیلان هستند و دارای مساحتی حدود 80 هکتار می باشند. وسعت نمک آبرود حدود ۷۵۰ هکتار است.

پارک جنگلی نمک آبرود از جمله پارک های جنگلی بسیار وسیع استان مازندران که در کنار شهر توریستی نمک آبرود واقع شده است. این برج در شهر گنبد کاووس و در استان گلستان واقع شده است. محوطهی اطراف بنای برج به عنوان باغ ملی (پارک قابوس)، در شمال شهر (خیابان امام خمینی شمالی) مورد استفاده همگان گرفته است. بنای گنبد قابوس، معماری منحصر به فردی دارد زیرا بلندترین بنای قرن چهارم ه.ق و اولین بنای بلند پس از اسلام در ایران است. مسیری که از کوههای الموت و در جنوب رشته کوه البرز آغاز میشود و پس از گذر از کوههای مرتفع بالای سه هزار متر در نهایت به دشت دریاسر ختم میشود و گزینهی خوبی برای علاقهمندان جدی کوهنوری است. این گنبد که بزرگترین نماد در شهر ترکمن نشین استان گلستان می باشد در بالای تپهای خاکی به ارتفاع حدودا ۱۵ متر از سطح زمین قرار گرفته است. پل ورسک اکنون جزو جاذبههای گردشگری معروف در استان مازندران است که نام آن در کتاب رکورد گینس هم به عنوان پلهایی با ارتفاع بیش از 61 متر به ثبت رسیده است. عشق به طبیعت او را به همیاری کشاند، هر چند او هم با مشکل بیمه و حقوق مواجه است. به اعتقاد محقق و ایرانشناس امریکایی او سراسر زندگیش را برای آسایش و امنیت کشور صرف کرد، به همین دلیل مردم به وی لقب شمس المعالی دادند. مسیر پیست بزرگسالان با 10 خودرو، طولی برابر با 600 متر دارد و در آن میتوان با حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت رانندگی کرد و پیست نوجوانان به طول ۲۰۰ متر مجهز به پنج خودرو است و قابلیت حداکثر سرعت 40 کیلومتر در ساعت را دارد. یكی از بارز ترین ویژگیهای معماری رازی، استفاده از آجرهایی با كیفیت بسیار بالا می باشد.

ساقهی این منار مدور بوده و یکی از ویژگیهای منحصر به فرد آن، پشت بندهای مثلثی شکل آن می باشد. به صورت کلی وسعت سد لار ۲۰ کیلومتر مربع می باشد. طول تاج این سد حدود 190 متر و ارتفاع آن 5 و نیم متر می باشد و آنرا را با استفاده از سنگریزههایی که ساختار بتنی و آسفالتی دارند ساخته شده است. پوسته بیرونی با آجرهای ویژهی کفشکی (آجرهای پخته شدهی قرمز رنگ دنباله دار) ساخته شده است. این گنبد مخروطی که دارای شیب تندی است، دو پوسته دارد. منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Gammaddion 13)گنبد مخروطی برج به ارتفاع ۱۸ متر، شیب تندی دارد و دو پوسته است و بدون هیچ واسطهای روی بدنه برج قرار دارد. پوسته درونی مانند گنبدهای خاکی به شکل نیم تخم مرغی و با آجر معمولی ساخته شده است. گنبد درونی مانند گنبدهای خاکی بهشکل نیم تخممرغی و با آجر معمولی و پوسته بیرونی با آجرهای ویژه کفشکی ساخته شده است. حکومت آل زیار از حکومتهای محلی ایران در بعد از اسلام است که با اینکه حکومت شیعی نیز هست اما گرایشهای تاریخ باستان را دارند و به طور مثال مردآویج درصدد آن بوده است که با خلفای عباسی بجنگد و پادشاهی ساسانی را احیا کند که با مرگ زود هنگام در جنگ با خلفای عباسی، موفق به انجام این کار نمیشود.

شهر گنبد کاووس در زمان ساخت برج، در زمره حومه شهر گرگان کهن، پایتخت حکومت آل زیار قرار می گرفته است. با این که این فرد توسط خود بزرگان حکومت آل زیار کشته میشود، دارای مقبره ای به همین نام است. طوری که بزرگان آل زیار تصمیم بر کشتن وی میگیرند و شبانه او را به طرز وحشتناکی میکشند. حتی برای مسافرانی که با بودجه ی حداقلی اقدام به سفر کرده اند و تصمیم به رزرو سوئیت ارزان در مازندران گرفته اند. معماران آن زمان برای ساخت آرامگاه تصمیم گرفتند ساختمان مقبره قابوس را روی تپه ای با ارتفاع حدود ۱۷ متر در نزدیکی شهر گنبد کاووس (گنبد قابوس) بسازند که البته برخی معتقد هستند این برج با هدف دیدبانی ساخته شده است. به طور کلی، آرامگاه از سطح تپه ۵۵ متر ارتفاع دارد و دارای گنبد مخروطی یا رَک است که ارتفاع آن به ۱۸ متر میرسد. به دلیل نبودن امكانات و تكنولوژی پیشرفته در هنگام ساخت این بنا، به جای چوب بست از كوبه و متراكم كردن خاک به دورِ نما استفاده شده است كه بعد از اتمام کار مرمت، خاکها را به صورت تپه در اطراف بنا پخش کردهاند. نکته جالب توجه دیگر این بنا، ارتفاع آن است که خود بنا بر روی تپهای بلند قرار گرفته و بنای آجریاش در ارتفاع ۵۲ متری ساخته شده که در زمانه خودش بینظیر بوده است. خطه شمالی ایران با آب و هوای مطبوع و طبیعت بینظیر خود و همچنین به خاطر وجود جنگل و دریا از محبوبترین مقاصد نزد گردشگران است.

صدای برخورد آب با صخره و آب و هوای خنک اطراف موجب حسی غیر قابل وصف در انسان می شود. طبیعت بهترین پناهگاه برای انسان پس از یک خستگی مفرط است تا بتواند به سرعت خود را با نشاط کرده و پر انرژی و سرحال شود. گرچه از نظر ساختاری، برج گنبد با اکثرمنارها متفاوت است با اینحال هنوز علت ساخت آن آشکار نشده است. در این پارک می توان با فرهنگ مردم این خطه از ایران آشنا شد و از دیدن لباس های متفاوت مردم و لهجه شیرین آنها لذت برد. پس آب پری را باید یک آبشار متفاوت دانست که مثلش را در جایی نمیشود دید. همچنین در ۲۳ تیرماه ۱۳۲۴ بنابر پیشنهاد وزارت راه، پل ورسک به نام پل پیروزی نامیده شد.این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن میگذرند. این گنبد در طول سال در بحث گردشگری و جذب گردشگر رکوردار بوده و علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده است . کوهنوردانی که اشتیاق زیادی برای صعود به بلندترین قله گیلان، قله سماموس داشتند سروکلهشان کمکم در این روستا پیدا شد. بسیاری از کارشناسان، دلیل ساخت این بنا را احداث آرامگاهی برای به دفن قابوس بن وشمگیر میدانند؛ اما با وجود کاوشهای متعدد، هیچ اثری از جسد قابوس بن وشمگیر پیدا نشده است. او بعدها در کتاب خاطرات خود با نام «خاطرات یک مهندس دانمارکی» که در سال ۱۳۵۰ به چاپ رسید، نمایی از پل ورسک را روی جلد کتابش به کار برده بود. این نوع معماری با دقت، ظرافت و محاسبات معماران در هزار سال پیش نشان میدهد که بنایی شاخص را ساختهاند که با توجه به اقلیم جغرافیایی به فکر ایمنی بنا نیز بودهاند.

این امتیاز طی یک نظرسنجی بین المللی در بین معماران مشهور جهان به برج گنبد داده شده است. در بالا به معرفی پارک جنگلی گیسوم و جاذبههای تفریحی و گردشگری آن اشاره کردیم. بهترین زمان برای بازدید از جنگل گیسوم بهار است چون هوا مطبوع و دلپذیر بوده و برگ درختها تازه درآمدهاند. جنگل لاویج بسیار بکر است و امکانات خاصی برای اتراق در طبیعت ندارد. این دریاچه که چشم اندازی فوق العاده دارد، منطقه ای بسیار خوبی برای وقت گذراندن و حتی کمپ کردن می باشد. یکی از این روستاهای توریستی که در شمال شرق کشورمان و در استان گلستان قرار دارد، روستای زیارت است که جزو جاهای گردشگری گرگان به حساب میآید. منار گنبد و یا همان بلندترین برج تمام آجری جهان ، جزو ابنیه تاریخی سده چهارم هجری محسوب می شود. این اثر ارزشمند که جزو جاهای دیدنی استان گلستان به حساب میآید، با ۷۲ متر ارتفاع لقب بلندترین برج آجری جهان را به خود اختصاص داده است. از حیث ساختار، برج گنبد قابوس با بسیاری از میلها تفاوت دارد و هنوز علت ساخت آن اجاره ون تا شمال بهدرستی مشخص نیست. لوکیشن رودخانه چاله هنوز روی گوگل مپ ثبت نشده است. بر روی آن، گنبد رُک یا مخروطی قرار دارد که از اولین گنبدهای مخروطی ایران به حساب میآید و هرمیشکل ساخته شده است. برای پاسخ به این پرسش، کتابهای تاریخ متعلق به هزار سال پیش را باید بررسی کنیم.

گفتنی است این برج در طی عمر خود سه بار تعمیر و مرمت شده که آخرین آن در سال ۱۳۴۹ انجام شد تا این بنای مهم معماری مصون گردد. کاربری بنای گنبد قابوس، مقبره بودن آن است. بدنه برج گنبد قابوس، فاصله پایبست تا زیر گنبد را شامل میشود که بهصورت مدور و گرد ساخته شده است و ۲۷ متر ارتفاع دارد. قله امامزاده حسن، کوه چرات، قله اتابک، ارتفاعات ولوپی، ارتفاعات وسو، ارتفاعات گدوکشاه، قله خرونرو، کوه قدمگاه، قله اروان بیک، قله ورسهسر، قله اتابک، ارتفاعات گدوک، قله سنگو، ارتفاعات کنگلو و آریم آسل، قله ارفعکوه، قله امامزاده عباسعلی، کوههای دراسله، کوه گرجی خیل، کوه عباسآباد، ارتفاعات جالم و شفلین برخی از این نقاط دارای ۴۰۰۰ متر ارتفاع بوده و علاوه بر کوهنوردی برای شکارچیان نیز نقاط ویژه شکار بهشمار میرود. پیکر تاجمحمد باشقره، محیطبان گلستانی که بامداد روز گذشته در منطقه « سولگرد» پارک ملی گلستان توسط شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیده بود، با حضور مسئولان و مردم تشییع و به خاک سپرده شد. با توسعة بنادر نوشهر و انزلی از اهمیت آن کاسته شد. وی افزود: یکی از زیستگاههایی که در دو دهه گذشته احیای جمعیت گونههای گوشتخوار در آن اتفاق افتاده، منطقه حفاظتشده کوه بافق در استان یزد است که همزمان با افزایش جمعیت طعمهها، شاهد احیای جمعیت گونههایی نظیر پلنگ در آن بودهایم.

با این حال میبینیم که این پل با گذشت بیش از 80 سال همچنان پا برجا مانده و بر فراز درهای عمیق ایستاده است. تاریخ تاسیس این پارک به سال ۱۳۳۹ باز میگردد. استفاده از آجر در ایران به عنوان تزیین سابقه طولانی دارد و یکی از دورانهای درخشان استفاده از آجر در بنا به دوره ساسانیان باز میگردد. گنبد قابوس حاوی دو بخش پی یا پای بست بنا و بدنه و گنبد مخروطی میباشد. چهارمین پادشاه آل زیار فردی به نام قابوس بن وشمگیر، مردی دانشمند و حامی شعرا، نویسندگان و هنرمندان بود. قابوس بن وشمگیر از حاکمان حکومت آل زیار بوده که بر طبرستان و گرگان در قرن چهارم ه.ق حکومت میکرده است. منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهیلا حسینی)ساخت برج گنبد قابوس به زمان پادشاهی قابوس بن وشمگیر از سلسله آل زیار میرسد و در فاصله سالهای ۳۷۵ هجری قمری تا ۴۰۲ هجری قمری در شهر باستانی جرجان بنا شد که مرکز هنر و دانش ایران به شمار میرفت. یعنی اگر در بنا نباشند مشکلی برای سازه ایجاد نمیکنند و صرفا جنبه زینتی و تزیینی دارند. روزنه راس میل در قسمت شرقی آن است که تنها روزنه این سازه محسوب میشود. سازه گنبد قابوس که به نام« میل گنبد» هم شناخته میشود.