به گزارش کارمادیو، آشپزی سرکه انگور سفید یکی از سرکه های محبوب و پرمصرف است. سرکه انگور انواع مختلفی دارد، سرکه انگور قرمز از انگور سیاه و سرکه انگور سفید که از انگور زرد یا سبز تهیه می شود. کاربردهای هر دو سرکه یکسان است، اما از سرکه انگور قرمز اغلب برای چاشنی انواع سالاد، تهیه انواع ترشی و نمک استفاده می شود، در حالی که از سرکه انگور سفید برای ضدعفونی و تمیز کردن استفاده می شود.

جالب است بدانید که هر چه انگور شیرین تر باشد، کیفیت سرکه بهتر است، بنابراین در انتخاب انگور برای سرکه بسیار دقت کنید. بهترین زمان برای تهیه سرکه خانگی اوایل پاییز است. تهیه سرکه انگور خانگی نه سخت است و نه گران. اما اگر ترفندها و جزئیات تهیه سرکه را ندانید، نتایج شما ترش، ملایم و یا اصلاً شبیه سرکه نخواهد بود. نگران نباش!

مواد لازم برای سرکه انگور سفید خانگی:

انگور سبز یا زرد 1 کیلوگرم

200-150 گرم آب

طرز تهیه سرکه برنج خانگی

اگر انگور بیشتری برای تهیه سرکه در خانه دارید، نسبت آب به انگور را در نظر بگیرید و بر این اساس مقدار مواد اولیه را افزایش دهید. مقدار آب با شیرینی انگور شما ارتباط مستقیم دارد، هر چه انگور کمتر شیرین باشد، آب کمتری برای تبدیل شدن به سرکه نیاز دارد.

مرحله 1: شستن و کاشت دانه های انگور

در مرحله اول شروع به تمیز کردن انگور کنید. دانه های انگور را از خوشه ها جدا کرده و با آب سرد بشویید.

مرحله 2 خرد کردن دانه های انگور

برای به دست آوردن کیفیت سرکه، بهتر است سرکه را در نور نگذارید. بنابراین هنگام تهیه سرکه از ظروف بدون شیشه استفاده کنید تا نور به انگور شما نرسد. همچنین اندازه ظرف شما باید بزرگتر از تعداد انگور باشد زیرا سرکه و فعل و انفعال موجود در این محلول باعث ایجاد حباب های زیادی در بالای ظرف شما می شود و آن را پر می کند.

با در نظر گرفتن نکات فوق، به مرحله دوم بروید.

در مرحله دوم انگورها را در ظرف مناسبی که می خواهید سرکه را در آن تهیه کنید قرار دهید. بهتر است آنها را با چنگال یا هر وسیله مناسب دیگری که در اختیار دارید خرد کنید تا سرکه سریعتر آماده شود. انگور خرد شده و آب را در ظرف بریزید و درب ظرف را نیمه باز نگه دارید زیرا هوا برای آماده سازی سرکه و واکنش تخمیر لازم است.

مرحله 3 سرکه را هم بزنید

بعد از حدود 6-7 روز فرآیند تخمیر به خوبی به پایان می رسد و برای تسریع در این فرآیند بهتر است محتویات ظرف را با سرکه مخلوط کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید تا توت های گندیده به ته ظرف فرو بروند و انواع سالم روی سطح سرکه باقی بمانند. بعد از حدود 30 روز، شراب له شده و دور ریخته می شود و در انتهای ظرف قرار می گیرد.

بسته به دمای محیط (بهتر است این عمل را در محیط معتدل انجام دهید)، انگور شما ممکن است بعد از چند روز یا زودتر به طور کامل پوسیده شود. ضمناً در این مرحله به دلیل بافت و نوع انگور، ممکن است روی سطح سرکه کف یا کپک زده شود. این موضوع جای نگرانی ندارد و یک مشکل طبیعی هنگام تهیه سرکه است.

مرحله 4 دانه های انگور را جدا کنید

در مرحله چهارم، پس از 50-70 روز، سرکه تقریباً دو لایه است، با یک لایه کف و یک لایه سرکه. در این مرحله باید تفاله را از انگور جدا کنید. برای این کار از یک پارچه توری ظریف استفاده کنید و با حوصله به آرامی زباله های داخل پارچه را فشار دهید تا تمام آب سفید آن خارج شود. در این مرحله از تفاله صرف نظر کنید و به سراغ سرکه اصلی بروید.

مرحله 5 محلول سرکه را فیلتر کنید

حدود 7-10 روز به این آب زمان بدهید، پس از آن گل ها را در ته کیسه خواهید دید. شراب تخمیر شده را در ظرف دیگری بریزید تا پودر و گل آذین ته آن از شراب مایع جدا شود. این کار باید چند روز تکرار شود تا شراب شفاف شود. در نهایت، بهتر است شراب را در یک لیوان و خارج از مسیر نگهداری کنید.

توجه داشته باشید که در برخی از روش های تهیه سرکه از کمی نمک، خمیر نان یا مخمرهای دیگر استفاده می شود که به هیچ وجه توصیه نمی شود و اگر زمان کافی برای تهیه سرکه انگور دارید، روش فوق را برای یک کاملا سالم دنبال کنید. و سرکه بهداشتی وجود دارد.

خواص سرکه چیست؟

جالب است بدانید سرکه سرشار از مواد معدنی و ویتامین است.

به هضم بهتر غذا کمک می کند، برای لایه برداری دندان و التهاب لثه مفید است.

از تجمع چربی در بدن جلوگیری می کند و برای کاهش وزن مفید است.

کاربردهای سرکه چیست؟

از سرکه می توان برای تهیه انواع ترشی، طعم دادن به غذاها و سالادهای مختلف و ضدعفونی و تمیز کردن کاشی و سرامیک استفاده کرد.

این به شما کمک می کند تا زنگ های مختلف را تمیز کنید، دوش ها را تمیز کنید و ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. این یکی از طبیعی ترین و بهترین ابزاری است که می توانید برای از بین بردن میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.