مدرسهها شامل دبیرستان ادب، دبیرستان هراتی، هنرستان هنرهای زیبا (اصفهان)، دبیرستان بهشت آئین و مرکز آموزشی شهید اژهای مدرسه آمریکایی اصفهان است. باغ جوان بوستان مشتاق پارک سپاهانشهر باغ غدیر باغ فدک کوه نخودی کوه قایمیه پارک رجایی (بوستان هشت بهشت) شهربازیهای ملکشهر آبشار صفه سیتی سنتر شهر عجایب وحید سیمرغ و … ناژوان، سعدی، زاینده رود، کودک، ملت، آیینه خانه، آبشار، مشتاق و باغ گلها. جروکان، عاشق آباد، بهرام آباد، مارنان، چرخاب، خواجو، تل واژگون، قلعه تبرک، شهشهان، دستگرده (فروغی)، پاچنار، بید آباد، علی قلی آقا، شیْش، در کوشک، محله نو، جوزدان، الیادران، چهارسوق شیرازیها، لنبان، ناژوان، زهران، جاوان، آفاران، برزان، ولدان، خوراسگان، کوله پارچه، تخت فولاد، هزارجریب، ابر، بوزان، کنگاز، سیچان، دستگرد خیار، قائمیه، ماربین، گورتان، شیخ یوسف، طوقچی، جویباره، جلفا، جی، هفتون، دردشت، رهنان، کارلادان، کنگاز، گارماسه، نصرآباد، محله مرداویج، لادان، مفت آباد، لمجیر، جوی آباد (قدیم)، دارک، حصه، زینبیه (اصفهان)، احمدآباد، محله دهنو، ملک شهر، مارچین، حسینآباد، هفتون، عباسآباد، در کوشک، سرلت، علیقلیآقا، بیدآباد، کوجان، گرکان، اندوان، کساره، تل باسکون، پل بلند، ملک شهر، خانه اصفهان، قلمستان، فردوان، پرتمان، احمدآباد، سروش، پایین دروازه، جاده گودالی، پوزوه، کردآباد، پل شهرستان، فینارت، ردون، شش راه، قهجاورستان، جاوان بالا، جاوان پایین، دهچی، الیادران، شمسآباد، نصرآباد، آتشگاه، بابوکان، دهنو، پاقلعه، لمجیر، جوب شاه، کُهَنستان، شاهزید. حمام شاه علی در خیابان عبدالرزاق، حمام نقاشی، حمام شیخ بهایی، حمام رهنان، دهنو، حمام جارچی، خسروآقا، حمام وزیر و تودشکچو است. توجه داشته باشید که این محله توسط خیابان نظر به دو قسمت شرقی و غربی و توسط خیابان حکیم نظامی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. این مجموعه دارای اتاقها و ساختمانهایی در چهار جهتِ تپه بوده که تا زیرِ اتاقکِ آتشگاه ادامه مییافتهاند و البته اکنون تنها سازههای بخشِ شمالی و بخشی از قسمتِ شرقی سالم ماندهاند و بهنظر میرسد مربوط به بازسازیِ این بنا در دورهٔ پهلوی باشند.

این بازار بخشی از مجموعه بزرگ امیر چخماق به حساب میآید. این رستوران در شهریزد سلمان فارسی، میدان امیر چخماق، قرار گرفته است. اقامتگاه سنتی بیتوته، هتل پیروزی اصفهان، هتل ایران اصفهان، هتل آزادی، هتل جمشید، هتل پرشیا، هتل طوطیا، هتل عباسی، هتل سپاهان، هتل کوثر، هتل ستاره و هتل صبا اصفهان از نزدیک ترین هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به خانه دهدشتی با کافه رستوران هوگر اصفهان هستند. از آنجاییکه این آکواریوم درون یک پارک قرار دارد، در کنار بازدید از زیباییهای آن میتوانید به سراغ تفریحات دیگری از قبیل دوچرخهسواری، قایقرانی، تلهسیژ، کافه و رستوران بروید. شهر یزد به دلیل آب و هوای بیابانی که دارد، می طلبد که چنین بناهایی داشته باشد. کارشناسان سلامت ۳۵ هزار سرطانی به دلیل خشک شدن گاو خونی را برای اصفهان پیشبینی کردهاند. تخصیصهای بی حد و حساب دلیل خشک شدن تالاب گاو خونی شدهاست. در اواخر دوران قاجار نیز این باغ به عفیفه خانم، خواهر زاده بانی باغ میرسد و به همین دلیل عفیف آباد نام دارد.وارثان باغ عفیف آباد در دوره پهلوی آن را به فرح پهلوی هدیه میدهند و در سال ۱۳۴۰، ارتش این باغ را طی مزایدهای خریداری میکند. هم چنین هماکنون ۴ خط اتوبوس تندرو به طول سیستم ۶۶ کیلومتر و بیش از ۷۰ ایستگاه در نقاط مختلف شهر به مردم خدمات ارائه میدهند. پروژه راهآهن تندرو تهران-قم-اصفهان توسط چین تأمین مالی شدهاست.

پژوهشکده زیستفناوری رویان در اصفهان واقع شدهاست. کاروانسرای شعبان در ضلع شمالی میدان و حمام و کاروانسرای بافتیها در غرب تکیه میدان امیرچخماق واقع شده است. پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در شمال غرب اصفهان (۴۵ کیلومتری شمال غرب اصفهان) در شهرستان تیران و کرون زیستگاه گونههای با ارزشی از حیات وحش شامل سم دارانی همچون کل و بز، قوچ و میش، آهوی ایرانی و حیواناتی نظیر گرگ، کبک، تیهو، کفتار و … شهر جزو فرمانداری بخش مرکزی شهرستان اصفهان است. کتابخانۀ مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۱۹۷۲ ساخته شد. در تالار فرشچیان خیابان توحید و تالار رودکی، هنرسرای خورشید، سالن کوثر، هنرستان هنرهای زیبا، تالار شهید آوینی دانشگاه اصفهان، سالن نگین سپاهان شهر، سالن شیخ بهایی و تماشاخانه ماه زیر نظر شهرداری برنامههای کنسرت موسیقی و تئاتر اجرا میشود. دانشگاههای دولتی وغیر دولتی شامل صنعتی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه شهید اشرفی اصفهان، دانشگاه علوم و فنون نظامی امیرالمؤمنین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علامه مجلسی، دانشکده فنی و حرفهای شهید مهاجر اصفهان، دانشکده فنی و حرفهای سروش، دانشگاه علمی کاربردی اصفهان، دانشگاه پیام نور اصفهان و غیره است. کلانشهر اصفهان با ۴۷۷۰۰ هکتار مساحت و حدود ۲ میلیون نفر جمعیت، دومین شهر مهاجرپذیر کشور در سال ۱۳۸۸ بعد از کلانشهر تهران بوده و توسعه فیزیکی و افقی این شهر و شهرهای مجاور آن در خلال ۳۰ سال اخیر به گونهای بوده که هماکنون محدوده قانونی و حریم شهرهای اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان، شاهینشهر، لنجان و مبارکه در شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز شهر اصفهان به یکدیگر متصل و موزاییک گردیده به طوری که محدوده ۵۰ کیلومتری مرکز شهر اصفهان که فقط نزدیک به ۸ درصد از مساحت کل استان را دارد ۷۸ درصد از فعالیتها و جمعیت استان را داشته بیش از ۴٫۵ میلیون نفر از جمعیت ۶ میلیونی استان اصفهان را در خود جای دادهاست.

حدود سی بیمارستان، بیست درمانگاه، دهها انجمن و نهاد پزشکی و بهداشتی، بیش از ۱۴۷ آزمایشگاه، ۲۵۴ داروخانه، ۸۷ مرکز پرتونگاری و ۲۰۸ مرکز توانبخشی در این شهر فعالیت دارند. و اصفهان به علت وجود این صنایع آلاینده به پایتخت ام اس جهان شناخته میشود. و پولک دوزی از صنایع زیبای اصفهان است که امروزه رونق خوبی نیز در بخش جهانگردی دارد. تقریباً تمام صنایع بزرگ و مهم استان نظیر ذوب آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاههای شهید منتظری و اسلامآباد (اصفهان)، سیمان سپاهان، سیمان اصفهان، صنایع نظامی و … در اصفهان، ارمنیها و دیگر شاخههای مسیحی، زرتشتیان، ورشوییان، بهاییان، بودایی، ربانیان (هندوهای تاجرپیشه) و یهودیان زندگی میکردند. اصفهان در شورای عالی استانها نماینده دارد. امام جمعه و نماینده ولی فقیه نهاد رهبر جمهوری اسلامی ایران در اصفهان سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان است. یعنی بنا دارای ایوانهایی در بخشهای مختلف شمالی، جنوبی، شرقی و غربی شد که نماینده سبک معماری ایرانی هستند. شهر اصفهان بر روی دشتی به نسبت هموار با شیبی در حدود ۲ درصد و به طرف شمال شرقی بنا گردیدهاست. این خط از شمال شرقی آغاز میشود و تا خمینی شهر ادامه مییابد. محدوده شهری آن هم پانزده منطقه شهری تقسیم میشود و از غرب شهر (خیابان کهندژ) متصل به خمینی شهر، از جنوب متصل به فلاورجان، از سمت شمال به سمت شهر شاهین شهر و از شرق نیز به دشت سجزی منتهی میشود. همچنین پل روگذر امام خمینی (ره) از پلهای مهم و ارتباطی و نماد مهندسی در شهر اصفهان است. همچنین شش تکیه نیز همچون تکیه لسان الارض از تکیههای گلستان شهدای اصفهان محسوب میشوند. آب انبار شش بادگیری یزد میتواند بهترین مکان برای آغاز یزدگردی و بازدید از جاذبههای یزد باشد. مدرسه چهارباغ یک مکان سلطنتی بود.

معاون درگذشته شهرداری اصفهان که مجسمه را دفن کرده بود گفتهاست تا زمانی که مجوز نصب مجسمه گرفته نشود، آدرسی از محل نگهداری مجسمه نخواهم داد. ترکیب اصلی این شیرینی شکر آب و سرکه است روش تهیه این شیرینی: شکر را با آب و سرکه مخلوط کرده و به مدت ۴۵ دقیقه روی اجاق بگذارید تا طلایی رنگ شود و بعد با قاشق آنها را روی سینی بریزید و صبر کنید تا سفت شوند. توریست ها و جهانگردان زیادی از سراسر دنیا به بازدید این اثر هنری و تاریخی آمده اند و در کتاب های خود توصیفات و اشاراتی به آن داشته اند. استان اصفهان، با دارا بودن ۱۷۸ کتابخانه نهادی، ۱۱۰ کتابخانه مشارکتی و ۴ کتابخانه مستقل، بیشترین تعداد کتابخانه را در سطح کشور به خود اختصاص دادهاست. این مسجد، بزرگترین مسجد از نظر وسعت در مجموعه بناهای آستان قدس رضوی است که صحن آن با ۲۸۵۰ مترمربع مساحت از نظر قدمت، کهنترین صحن بوده و در جنوب حرم امام رضا(ع) احداث شده است. ، در اولین کـنگرهٔ معماری و شهرسازی ارگ بم، روند شـکل گـیری بناهـای مـذهبی ارمنیان در ایران (روز ماه1376)، مجموعه مقالات و سخنرانی های ارائه شده. به همین خاطر در این روز در سی و سه پل حاضر می شدند و در زاینده رود غسل و شنا می کردند. این بنا در دوره افشاری توسط محمد تقی خان بافقی حاکم وقت یزد ساخته شده و امروزه در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. پس از آن در زمان ناطقیت احمد ابن عطاش اکثریت مردم اصفهان اسماعیلی بودند اما با حمله ترکان سلجوقی به اصفهان در زمان ملکشاه یکم با دستور وزیر ملکشاه خواجه نظام الملک اصفهان محاصره شد و در آخر با شکسته شدن محاصره اصفهان خواجه نظام الملک طوسی دستور قتلعام مردم اصفهان را داد و در آن زمان هزاران هزار اصفهانی با هر قوم و نژاد اعم از اسماعیلی، یهودی، سنی، دوازده امامی و ارمنی قتلعام شدند و کشته شدند و به گفته مورخان بیش از ۷۵ درصد جمعیت اصفهان به دستور نظامالملک اعدام و کشته شدند.

استان اصفهان در بخش زراعت و باغداری از نظر سطح زیر کشت حدود ۲/۱۶ درصد از سطح کشور، از نظر تولید انواع محصولات زراعی، در تولید محصولاتی مانند سیبزمینی، پیاز، جو و ذرت علوفهای در سطح کشور رتبههای سوم تا پنجم را به خود اختصاص دادهاست. باغ خزندگان هم در نزدیکی این باغ قرار دارد و میتوانید انواع خزندهها با نژادهای مختلف را هم آن جا ببینید. این موزه یک ساختمان معمولی با تعدادی وسیله تاریخی در پشت شیشه نیست بلکه خانهای تاریخی است که در آن میتوانید تلاش هزاران ساله آدمها در رسیدن به آب را ببینید. نگهداری از جوجه های تکثیر شده تا مرحله رسیدن به سن مناسب رهاسازی در باغ پرندگان نیز از مسئولیتهای این بخش است. بازارهای تاریخی یزد، هنر کهن معماری ایران اسلامی را با منارهها و بادگیرهای زیبایش، به رخ گردشگران میکشاند. خرابههای کتابخانه کهن باستانی بزرگ سارویه در شهر است. مسجد جامع یزد، در سال 1313، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امروزه آثار زیادی از زمان حضور اسماعیلیه در اصفهان که اکثراً در غرب اصفهان و منطقه ۹ اصفهان هستند وجود دارد مثل مسجد جامع گورتان، آرامگاه بی بی فاطمه (ناطق اسماعیلی)، آرامگاه سلطان ایوب (ناطق اسماعیلی) و پیر نجم الدین (ناطق اسماعیلی) وجود دارد.

کوه صفه نام کوهی است از سلسله جبال زاگرس در منتهیالیهِ جنوبِ جغرافیاییِ اصفهان که از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوههای تخت رستم و دره خان، از شرق به شهرکها و مجتمعهای مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن محدود میگردد. زیباترین و منحصر بفردترین فضای سبز اصفهان بوستان جنگلی ناژوان است که در غرب اصفهان و در کنار زاینده رود قرار دارد. که با داشتن سرانه فضای سبز ۲۴ متر مربع بالاترین رتبه را در سطح کلانشهرهای ایران دارد. دوره صفوی پلهای زاینده رود با نگه داشتن آب باعث پرآب شدن چاههای شهر میشدند. این وضعیت باعث سکون هوا و ایجاد شرایط مناسب برای افزایش آلودگی هوا است. و لازم بذکراست اصل مشتری مداری را سرلوحه کسب و کار خود دانسته و همیشه شعار مشتری ولی نعمت است که همین اصل باعث رشد این مؤسسه گردیده است و ذیلا وظایف خودراخدمتتان تشریح میداریم . در ادامه کار قرار شد در محور میانی دو حوض و حوضی دیگر در مقابل یافتههای کاخ جهاننما ساخته شود؛ حوضهایی که به گفته سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مجوزهای وزارت میراث فرهنگی را دارد و با حفظ لایههای زیرین، روی بستر امروزی احیا میشوند. واژه دخمه که به شکلهای «دَخمَه» و «دَخمَک» نیز ذکر شده، در معانی مختلفی به کار رفته که شامل سردابه مردگان، گورخانه گبران، گور و گورستان زرتشتیان و همچنین خانه زیر زمین برای مردگان میباشد. همچنین بهترین و مناسب ترین زمان بازدید از این پل را می توان زمان هایی دانست که زاینده رود پرآب است و شکوه همیشگی خود را دارد. وی افزود: این حادثه در انبار چوب در خیابان آتشگاه نرسیده به نبوی منش گزارش شده است. ساختمان دفتر مجمع امور نمایندگان مجلس برای اصفهان در خیابان جی کوچه ۲۱ است. پایگاه هشتم شکاری اصفهان متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان است که به عنوان پایگاه مادر جنگنده اف ۱۴ شناخته میشود.

فرودگاه شهید بهشتی فرودگاه اصفهان است که در سال ۱۳۶۱ تاسیس شده است. این فرودگاه یکی از پر رفتوآمدترین فرودگاههای کشور است. به شکل تاریخی اصفهان این خصوصیات را داشت: موقعیت تجاری، منابع حاصلخیز کشاورزی و موقعیت سنتی به عنوان یک مرکز دینی مذهبی. دو مرکز انتقال خون وجود درشهر دارد. آدریان اصفهان درشهر آتشکدهای به نام «درب مهر و گوهر» در محله سیچان دارند. به گزارش روز جمعه روابط عمومی این اداره کل، باغ پهلوان پور مربوط به اواخر دوره قاجار است و در محله مزویرآباد مهریز واقع شده و در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۳۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در حومه شهر و حداکثر در محدوده شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع شدهاند. با ساخته شدن این بناها در بازار، مغازهدارها و شاگردهای آنها میتوانستند از صبح تا عصر در محدوده بازار باشند و برای برطرف کردن نیازهایشان احتیاجی به رفتن به نقطه دیگری از شهر نداشتند. آکواریوم اصفهان در پارک جنگلی ناژوان قرار دارد و برای رفتن به آن باید به نزدیکی زایندهرود بروید. این میدان که محلش بسیار نزدیک به میدان شاه و پشت مسجد شیخ لطفالله بود، میدان نو نام گرفت. اسلام شیعه به عنوان بخش اصلی کیش مردمان این شهر است و علاوه بر آن، ارمنیها، یهودیان و زرتشتیان و سایر اقلیتهای مذهبی نیز در شهر زندگی میکنند. ما در پاورپوینت مسجد جامع فهرج ساخته شده به سبک معماری اسلامی به بررسی دقیق تمامی فضا های مختلف پرداخته ایم تا اطلاعات کاملی را درباره معماری مسجد فهرج در اختیار شما دانشجویان و معماران عزیز قرار دهیم . به این خاطر ما به عرضه پاورپوینت باغ دولت آباد یزد پرداختهایم، که در ان تمامی اطلاعات معماری درباره فضاها و سبک معماری خاص چنین باغی گنجانده شده است.

قدمت این کلیسا به قرن ۵ و ۶ میلادی میرسد. همانطور که بالاتر توضیح دادیم قبل از ساخت بناهای متعدد در باغ دولت آباد قناتی به طول چندین کیلومتر برای آبرسانی به باغ حفر شده بود. درگذشته شبکه از قلعهها به دلیل توپوگرافیک در اصفهان ساخته شده بود. ارمنیهای اصفهان به دلیل صنعت و در کنارش صداقت توانستند نظر دیگر تاجران محلی را جلب کنند و به همین خاطر خیلی زود جزئی جدایی ناپذیر از جامعه اصفهان شدند. گسترش ۳ برابری محدودهٔ شهر اصفهان، ایجاد شهرهای جدید شاهینشهر، فولادشهر، بهارستان و مجلسی، توسعهٔ صنعت با ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی، ایجاد شهرکهای صنعتی، تمرکز مراکز آموزشی، پزشکی و خدماتی موجبات بارگذاری بسیار سنگین در این منطقه گردیدهاست. در کنار بافت تاریخی این شهر بنا های تاریخی شهر یزد نشان از قدمت و ارزش تاریخی این شهر دارد. این بافت تاریخی منحصربهفرد متشکل از کوچه پس کوچههای قدیمی، خانهها، ساباطها، حصارها و بناهای خشتی است که همه امکانات زندگی فردی و اجتماعی را در خود جای داده است. بهزیستی مرکز اورژانس اجتماعی هم دارد. موقعیت این اثر تاریخی در نزدیکی مسجد جامع اصفهان و حمام شیخ بهایی است که در مرکز بافت تاریخی شهر قرار گرفتهاست. در گذشته کارهای اداری و قضایی ارمنیهای جلفا در این مکان صورت میگرفت از تنظیم قباله ازدواج تا تعمیر و ثبت فوت و تولد و امور قضایی مثل شکایات و رسیدگی به ان انجام میشد این امر در حال حاضر ادامه دارد و ارمنیهای جلفا برای کارهای خود به این محل رفتوآمد میکنند. برخی از این روش برای پیشنهاد ازدواج به شریک زندگی خود استفاده میکنند که در نوع خود یک روش بسیار جالب و خلاقانه محسوب میشود! در سقف بنای این کلیسا، نقوش بسیار ارزشمند و طلاکاریهایی بسیار زیبا دیده میشود. با ورود به مسجد و عبور از پیشخوان و ورودی، وارد فضای مربع کریاس می شویم که سقف آن به روش کاربندی ساخته شده است.

اسماعیلیه در اصفهان تاریخ بلندی دارد اسماعیلیان در سالهای ۲۹۰ الی ۳۱۰ هجری قمری توسط داعی حسین ابن احمد دندان و یارانش در زمان عبدالله احمد (امام یازدهم اسماعیلیه و خلیفه اول و بنیانگذار خلافت فاطمی) وارد اصفهان شد و سپس با دعوت مردم اصفهان و اسماعیلی شدن اصفهانیان بر علیه عباسیان قیام کردند و اصفهان به خلافت فاطمی پیوست. در این زمان مسجد جامع گورتان (اصفهان) ساخته شد که بعدها تبدیل به بزرگترین حوزه علمیه تاریخ اسماعیلیه شد و بزرگان اسماعیلی همه در این مسجد جامع درس فقه اسماعیلی را خواندند مانند ناصرخسرو و حسن صباح بعدها در زمان جدایی اختلاف در حکومت فاطمی اصفهانیان نیز مانند بسیاری از اسماعیلیان نزار بن المستنصر بیعت کردند و او را امام خواندند. اقامتگاه خان نشین اصفهان: اقامتگاه خان نشین اقامتگاهی سنتی با قدمتی ۲۵۰ ساله در خیابان ولیعصر، کوچه ی شماره ۹، بن بست اژهای ها، بن بست نسترن است. اقامتگاه بوم گردی خان هرات در بافت قدیمی شهر یزد واقع شده است. اگر در حال برنامهریزی برای سفر به یزد و بازدید از مراکز خرید هستید، پیشنهاد میکنیم سری هم به سایت رزرو هتل جااینجاس بزنید و هتلهای نزدیک به مراکز خرید شهر را بررسی کنید تا بتوانید اقامتگاه مورد نظر خود را پیدا کرده و بهترین هتلها همچون هتل داد یزد را رزرو نموده و با آرامش خاطر و بدون دغدغه به این سفر جذاب و دیدنی بروید و شگفتیهای مراکز خرید یزد را از نزدیک به نظاره بنشینید.