یکی از محبوب ترین ورق های فولادی موجود در بازار، ورق فولادی خشن است که دارای سطحی ناهموار و معمولاً لبه های خشن است. همانطور که از نام آن پیداست، این صفحات فولادی براق کمتری دارند. بنابراین به طور کلی برای مکان هایی که نیاز به مناظر روشن و زیبا دارند مناسب نیست. این نوع ورق فولادی معمولاً ارزانتر از سایر صفحات فولادی است. اگر قصد خرید ورق استیل را دارید، بهتر است با انواع ورق استیل مات و خواص آنها آشنا شوید. در زیر سعی شده است این موارد به طور کامل بیان شود.

ورق استیل مات چیست؟

به طور کلی اگر روی صفحات فولادی پولیش زیاد انجام دهید، سطح صاف و براق می شود. به همین دلیل صفحات فولادی مات دارای عملیات سطح کمی و ظاهری معمولی هستند که معمولاً برای مناطقی که نیاز به ظاهری براق دارند استفاده نمی شود. به طور کلی، زمانی که فرآیندهای زیادی بر روی سطح صفحات فولادی انجام می شود، سطح آن ممکن است مقاومت رطوبتی کمی داشته باشد. بنابراین توصیه می شود زمانی که می خواهید از کاشی های استیل در شرایط رطوبت بالا استفاده کنید، این کاشی های استیل را تهیه کنید.

همانطور که قبلا ذکر شد، این نوع ورق فولادی با نام 2B نیز شناخته می شود. بهتر است بدانید که این ورق های فولادی اولین بار در سال 1970 توسط دانشمندان انگلیسی با استفاده از نورد سرد تولید شد و خیلی سریع در بازار جای خود را پیدا کرد و کارخانه های زیادی اقدام به تولید این نوع ورق های فولادی سرد کردند. به عنوان نکته پایانی بهتر است بدانید یکی از رایج ترین موارد استفاده از این ورق فولادی تجهیزات شیمیایی و دارویی می باشد.

ورق فلزی

رایج ترین صفحات فولادی ضد زنگ صفحات فولادی مات هستند. این نوع میز دارای سطح بسیار ناصافی است. به دلیل ترکیبات سطحی خاص، فولاد ضد زنگ نقره ای و 2B یا مات است. این ورق ها دارای پولیش های مختلفی هستند که یکی از آنها ورق های BA می باشد. این ورق ها یک طرف مات و نیمی دیگر صیقل خورده تا شن 400 و نیمی دیگر براق هستند. دروازه شماره 2B از نظر ظاهری غیر بازتابنده و صاف، تیره، تیره، خشن و غیر انعکاسی است. منبع

نحوه تولید ورق استیل مات

خوب است بدانید ابتدا آنها را به صورت سرد نورد کرده و در قالب های مخصوص می ریزند تا فرم های فلزی صیقلی درست شود. در مرحله بعد یک محلول اسیدی مخصوص به فلز مذاب اضافه می شود تا آن را کاهش دهد. سپس مواد مذاب را به وسیله غلتک های مخصوص پهن کرده و ضخامت آنها را کاهش می دهند. در نتیجه ورق های فلزی مات به اندازه ها و ابعاد دلخواه بریده می شوند.

به طور کلی بهتر است بدانید که در همه موارد از ورق استیل مات مهفا برای دستگاه هایی استفاده می شود که عملیات سطحی کمی دارند، درخشنده و زیبا به نظر نمی رسند و فقط برای دستگاه هایی استفاده می شود که از نظر زیبایی اهمیتی ندارد. همچنین اگر به دنبال ورق استیل مات خراشیده می گردید یعنی همان ورق استیل مات معمولی.

انواع ورق های فلزی مات

پس از پاسخ به سوال "صفحه فولادی مات چیست؟" پاسخ، بهتر است بدانید که ورق استیل مات نیز به انواع مختلفی تقسیم می شود که بر اساس خواص مغناطیسی آن ها را می توان به فولاد غیر کدر و فولاد مات تقسیم کرد که در ادامه توضیح داده خواهد شد:

مات و تیره

یک ورق فولادی مات تهیه کنید.

این نوع ورق فلزی همانطور که از نامش پیداست خاصیت مغناطیسی دارد و جذب آهنربا می شود. این نوع محصولات با عملیات روی 400 صفحه فولادی تولید می شوند که به صفحات فولادی روکش دار تبدیل می شوند.

خوب است بدانید که این محصول بیشتر در صنایع شیمیایی کاربرد دارد. اگر قصد خرید ورق استیل مات را دارید خوب است بدانید که بهترین راه تشخیص آن استفاده از آهنربا است زیرا این نوع ورق های استیل مات خاصیت مغناطیسی دارند.

صفحه e-metal موسی یوکوتاتا

یکی دیگر از انواع ورق های آهن مات موجود در بازار، ورق آهن مات غیر مغناطیسی است که بر خلاف نوع قبلی فاقد خاصیت مغناطیسی بوده و به خاصیت مغناطیسی حساس نیست. این محصول همچنین از فولاد درجه 300 ساخته شده است که محبوب ترین آن فولاد درجه 304 است.

علاوه بر این خوب است بدانید که ورق های استنلس استیل در اندازه های مختلفی تولید می شوند که عبارتند از:

ورق استیل غیر مات به ابعاد 100*200 سانتی متر

ورق غیر مات ابعاد 122*244 سانتی متر

ورق استیل غیر مات 125*250 سانتی متر

چه صنایعی از کاغذ بازیافتی استفاده می کنند؟

ورق های فولادی مات در ضخامت های 0.5 تا 60 میلی متر طراحی و تولید می شوند. علاوه بر این، فولاد ضد زنگ 420 اغلب برای ساخت پمپ های آب و آب و تجهیزات کشاورزی استفاده می شود. برای مقاومت در برابر اسیدها از 316 ورق فولادی در بدنه تجهیزات استفاده شده است. علاوه بر این، فولاد 321 برای تجهیزاتی استفاده می شود که باید در برابر آب جوش، بخار و گرما محافظت شوند.

همچنین از ورق مات 310 در ماشین هایی استفاده می شود که باید مقاومت بالایی در برابر حرارت مستقیم تا 1600 درجه سانتی گراد داشته باشند که اغلب در کوره های دیواری استفاده می شود. همچنین تیپ 310 S در برابر حرارت مستقیم تا 1200 درجه سانتیگراد مقاوم است.

ویژگی های ورق فولادی مات چیست؟

از مهمترین ویژگی های ورق فولادی مات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت بالای ورق فولادی مات در برابر خط و خش و زنگ زدگی

یکی از مهم ترین ویژگی های ورق های فولادی تیره این است که سطحی براق و ناهموار دارند.

مقاومت حرارتی و آتش سوزی بسیار خوبی دارد و می توان از آن در داخل کوره استفاده کرد.

همچنین انواع ورق های استیل مات به راحتی قابل شستشو بوده و کارهای نظافتی بر روی آنها به راحتی انجام می شود.

ورق های فولادی مات بسیار منعطف هستند و می توان آنها را قالب گیری و شکل داد.

این نوع صفحات فولادی مات قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند.

قیمت ورق فولادی مات 304 نسبت به سایر ورق های فولادی رایج کمتر است، اما مقاومت در برابر خوردگی بالایی دارند.

کاغذ متالیک طلایی مات

ورق های فلزی طلا به روش PVD ساخته می شوند که مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و فرسایش دارند، از طرفی فولاد تیتانیوم به کار رفته در تولید آنها را با مشکل مواجه کرده است. به عنوان یک قاعده، ورق های فلزی با رنگ طلایی تزئین می شوند. آنها همچنین با ظاهر براق و رنگ طلایی خود برای محیط زیست مفید هستند.

ورق فلزی طلا را می توان به انواع ورق طلای مات و چندین نوع دیگر تقسیم کرد.

ورق استیل طلای مات

استفاده از ورق های فولادی پوشش داده شده

شاید فکر کنید به دلیل ظاهر کدر و خشن ورق های فولادی مات، نمی توان از آنها در صنایع مختلف استفاده کرد. اما این تفکر کاملا اشتباه است. زیرا این ورق ها دارای ویژگی های خاصی هستند که باعث استفاده از آنها در صنایع مختلف شده است. از کاربردهای ورق فولادی مات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای ساخت تجهیزات بیمارستانی یا بهداشتی.

برای ساخت تجهیزات و ابزار ضروری در صنایع غذایی استفاده می شود

تجهیزات تولید مورد نیاز در صنعت نفت و پالایش نفت

در ساخت تجهیزات لازم برای تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود.

برای ساخت تجهیزات آتش نشانی

برای تولید محصولات شیمیایی و دارویی استفاده می شود

ساخت توربین

مورد استفاده در صنعت کاغذ

خواص شیمیایی ورق فولادی مات

در ترکیب فولاد از مولیبدن، نیکل، منگنز و سایر عناصر استفاده می شود. همچنین میزان کروم موجود در ورق استنلس استیل می تواند بین 11 تا 18 درصد باشد و بیشترین مقدار کروم در ورق های استنلس استیل درجه 304 موجود است که باعث می شود در برابر خوردگی بسیار مقاوم باشند.

خواص شیمیایی ورق فولادی برس خورده

تفاوت بین ورق فولادی مات و صیقلی چیست؟

به طور کلی ورق های فولادی مات و براق تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند که در ادامه مهمترین آنها توضیح داده خواهد شد.

همانطور که از نام آن پیداست، ورق فولادی روشن دارای سطح صاف و فرآوری شده است، اما ورق فولادی مات 304 یا گریدهای دیگر دارای سطحی مات و ناهموار است.

ورق فولادی پولیش شده گرانتر از ورق فولادی مات است زیرا روکش های بیشتری دارد و همچنین نیکل بیشتری در ورق فولادی پرداخت شده استفاده می شود.

ورق های فولادی براق را می توان در فضاهای لوکس استفاده کرد. اما ورق های فولادی مات ظاهر خوبی ندارند و عموما در مناطق نامرئی استفاده می شوند.

ورق‌های فولادی براق اغلب با پولیش صاف و براق می‌شوند که می‌تواند آنها را لکه‌دار و مقاوم کند، در حالی که ورق‌های فولادی مات دارای روکش خاکستری هستند که به راحتی خراشیده و لکه می‌شوند.

قیمت ورق استیل مات

تعیین قیمت ورق فولادی مات به عواملی مانند: نوسانات قیمت ارز، هزینه حمل و نقل بین المللی، ضخامت، ابعاد، طول، برند سازنده، قیمت جهانی عناصر مورد استفاده در تولید این آلیاژ و ورق فولاد بستگی دارد. علاوه بر این، از آنجایی که معروف ترین نوع ورق فولادی نماتیک مربوط به گرید 304 می باشد، هزینه ورق فولادی نماتیک بالاتر از ورق فولادی مات است که برای تولید گرید 400 استفاده می شود.