ترکیب لاستیک بیشتر از لاستیک و هوا است. لاستیک ترکیبی پیچیده از بسیاری از مواد است. سازندگان تایر به طور مداوم در تلاش هستند تا مواد تجدید ناپذیر را با مواد تجدیدپذیر جایگزین کنند و در عین حال وزن کلی تایر را کاهش دهند.

ما در سایت خبری پارت نیوز ماهیت پیچیده ساخت تایر و بخش های مختلف آن را در گذشته پوشش داده ایم، اما لاستیک ها در واقع از چه عناصری ساخته شده اند؟ تولید تایر یک فرآیند چند مرحله ای است. لاستیک ها حاوی ترکیبات لاستیکی و مواد دیگری هستند که می توانند با خیال راحت در شرایط مختلف عمل کنند.

لاستیک خودرو از چه چیزی ساخته شده است؟

اگرچه لاستیک ماده اصلی مورد استفاده در تایرها است، اما بسیاری از مواد دیگر نیز در فرآیند تولید لاستیک استفاده می شوند. در تولید برخی تایرها بیش از 200 نوع ماده برای ترکیب با لاستیک و ایجاد اجزای مختلف ساختار تایر مورد نیاز است.

مراقب لاستیک ها باشید

پایه لاستیک با رینگ لاستیک در تماس است و برای جلوگیری از نشت هوا کاملاً به رینگ لاستیک متصل می شود. زنجیر لاستیک حلقه ای است که از کابل های فولادی متصل با پوشش لاستیکی تشکیل شده است. آج از لیز خوردن لاستیک هنگام چرخش چرخ جلوگیری می کند.

بدن

بدنه تایر از نوارهای پارچه مانندی تشکیل شده است که با لاستیک پوشانده شده است. بدنه می تواند از پلی استر، ابریشم مصنوعی یا نایلون ساخته شود که پلی استر بیشترین استفاده را دارد. این لایه ها برای تحمل فشار داخلی لاستیک و حفظ اجزای تایر در سرعت های بالا استفاده می شوند. تایرهای وسایل نقلیه مسافربری ممکن است دارای چهار لایه در ترکیب خود باشند.

لایه داخلی

لوله داخلی یک ترکیب لاستیکی و داخلی ترین قسمت بالون، بدون سیم و لوله مانند است و برای حفظ فشار هوای داخل بالن استفاده می شود.

بل ممکن است کریا

سیستم کمربند در طول فرآیند تولید روی بدنه قرار می گیرد. وظیفه اصلی تسمه اطمینان از استحکام و پایداری آج چرخ ها است. تسمه در بهبود مسافت پیموده شده، مقاومت در برابر ضربه و کشش تایر نقش دارد. فولاد رایج ترین ماده برای ساخت تسمه است.

دیوار کناری

قسمتی از آج تا آج را دیواره کناری می گویند که پوششی محافظ برای پایداری جانبی لاستیک است و از لاستیک در برابر سایش، خوردگی و آب و هوا محافظت می کند.

آج لاستیک

پا معمولا از دو ترکیب لاستیکی تشکیل شده است: پا و کلاه. این قسمت از لاستیک ضد سایش است.

چه موادی در لاستیک ها استفاده می شود؟

همانطور که گفته شد، بیش از 200 ماده در تولید تایر استفاده می شود که نقش مهمی در ایمنی، بهره وری سوخت، عملکرد و سازگاری با محیط زیست دارند. اقلام کلاه شامل دسته های زیر است:

لاستیک طبیعی

لاستیک طبیعی از مایع سفید رنگی به نام لاتکس ساخته می شود که از گیاهان خاصی استخراج می شود. لاستیک طبیعی ویژگی های خاصی را در عملکرد لاستیک ها ارائه می دهد. به ویژه برای مقاومت در برابر ترک خوردن مفید است. لاستیک طبیعی و مصنوعی اجزای اصلی لاستیک خودرو هستند. 19 درصد لاستیک از لاستیک طبیعی ساخته شده است.

پلیمرهای مصنوعی

لاستیک مصنوعی شبیه الاستومر مصنوعی است. پلیمرهای اصلی مورد استفاده در تولید لاستیک بوتادین و استایرن بوتادین هستند. این پلیمرهای لاستیکی در ترکیب با لاستیک طبیعی استفاده می شوند. خواص فیزیکی و شیمیایی این پلیمرها عملکرد کلی تایرها مانند مقاومت در برابر غلتش، سایش و پارگی را تعیین می کند. حدود 70 درصد از کل لاستیک مورد استفاده در لاستیک ها را لاستیک مصنوعی تشکیل می دهد.

فولاد

سیم فولادی در لاستیک و تسمه خودرو و کامیون استفاده می شود. حدود 15 درصد لاستیک فلز است که بیشتر به شکل سیم است. تسمه های زیر آج باعث سفت شدن آج شده و سایش و عملکرد چرخش لاستیک را بهبود می بخشد. علاوه بر سیم، سیم فولادی اغلب برای تقویت دیواره های جانبی لاستیک های کامیون های سبک استفاده می شود تا از سوراخ های آج محافظت شود.

منسوجات

لباس هایی که از الیافی ساخته شده اند که با الیاف حاوی الیاف متفاوت است. اینها عمدتاً پارچه هایی مانند: پلی استر، الیاف ابریشم، الیاف نایلون و الیاف آرامید هستند که به عنوان تقویت کننده اصلی در پوشش لاستیک عمل می کنند و همچنین تضمین می کنند که تایر شکل خود را در شرایط مختلف جاده حفظ می کند.

شارژر

پرکننده هایی مانند کربن سیاه، سیلیس، کربن یا گچی به لاستیک اضافه می شود که باعث می شود تایر در برابر سایش مقاوم تر شود، زیرا تنها یک لاستیک می تواند شکسته شود.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از ترک خوردگی لاستیک کمک می کنند.

آندوسونیا

آنتی زون ها برای جلوگیری از اثر قرار گرفتن در معرض ازن بر روی سطح لاستیک استفاده می شود.

سیستم های پخت و پز

روش های پخت زمان ولکانیزاسیون را کوتاه می کند و بر طول و تعداد اتصالات عرضی در ماتریس لاستیکی ایجاد شده در هنگام پخت یا ترک تأثیر می گذارد.