اگر تا به حال برای خرید چاپگر به چندین فروشگاه رفته اید سوالات اصلی که فروشنده از شما می پرسد این است: آیا به چاپگر لیزری یا جوهر افشان نیاز دارید؟ ما در مقالات قبلی به پرینترهای لیزری پرداختیم. حال می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چاپگر جوهرافشان چیست تا بتوانیم بهترین تصمیم را برای خرید بگیریم.

چاپگرهای جوهرافشان در اواسط دهه 80 وارد بازار شدند و از آن زمان به بعد، چاپگرهای جوهرافشان با پیشرفت تکنولوژی به سرعت حرکت کردند و تغییر کردند. چاپگرهای جوهرافشان به دلیل کارکرد آسان و هزینه کم در بازار تجهیزات اداری بسیار محبوب هستند. چاپگرهای جوهرافشان با توجه به کارایی که دارند به دو دسته تک کاره و چند کاره تقسیم می شوند. در پرینترهای چندکاره، دستگاه علاوه بر چاپ، قابلیت فکس، کپی و اسکن را نیز دارد.

یک چاپگر جوهر افشان معمولی می تواند با حداقل وضوح 300dpi چاپ کند. برخی از مدل های چاپگر جوهرافشان، نسخه های تمام رنگی را با وضوح 600 نقطه در اینچ چاپ می کنند.

انواع پرینترهای جوهرافشان

چاپگرهای جوهرافشان آوافرهنگ بسته به کارکردشان به دو دسته خانگی (اداری) و صنعتی تقسیم می شوند. در مدل های خانگی که در این مقاله توضیح داده شد، هد و کاغذ در طول فرآیند چاپ حرکت می کنند. اما در چاپگرهای جوهرافشان صنعتی، هد گیر کرده و کاغذ حرکت می کند.

چاپگر جوهر افشان چگونه کار می کند؟

چاپگر جوهر افشان چاپگری است که قطرات بسیار کوچکی از جوهر (ذرات) را روی کاغذ پخش می کند تا تصاویری ایجاد کند که در واقع جوهر پاشیده می شود. در مرحله بعد، در مورد نحوه کار یک چاپگر جوهر افشان صحبت خواهیم کرد، زیرا این چاپگر جوهر بسیار ریز را روی کاغذ می پاشد تا تصاویر را با اسپری چاپ کند.

ویژگی هایی که در خروجی های چاپگر جوهر افشان قابل مشاهده است

دقت بالا

ریز بودن نقاط (ذرات) به طوری که قطر این نقاط 50 تا 60 میکرون ضخامت دارد.

نقاط رنگی مختلف و ترکیب آنها برای ایجاد تصاویر با کیفیت بالا

قطعات یک چاپگر جوهر افشان

یکی از تفاوت های پرینترهای جوهر افشان و لیزری، قطعات به کار رفته در آنهاست. یک چاپگر جوهر افشان صدها قطعه دارد که با هم کار می کنند تا میلیون ها ذره ریز را روی کاغذ قرار دهند. در ادامه با قطعات یک چاپگر جوهرافشان آشنا می شویم.

سر چاپگر

در چاپگرهای جوهرافشان، هد چاپ مغز چاپگر محسوب می شود و یکی از مهم ترین قسمت های آن است. عمل پاشیدن قطرات کوچک جوهر روی کاغذ توسط این قسمت از دستگاه انجام می شود. اساساً این عمل توسط سوزن های نازل بسیار کوچکی که در سر چاپگر قرار دارند انجام می شود. با عبور کاغذ از زیر هد چاپگر، دستگاه هد نیز حرکت می کند و این سوزن های کوچک که به جت معروف هستند، جوهر را روی کاغذ می پاشند.

جعبه کارتریج

کارتریج ها نیز بسته به عملکرد چاپگر به جوهر و لیزر تقسیم می شوند. کارتریج مورد استفاده در چاپگرهای جوهر افشان را کارتریج جوهر می گویند و مایع است. این جعبه چاپ با توجه به جنسیت خود به دو نوع رنگ و پیگمنت تقسیم می شود.

این جوهر برای چاپ روی کاغذ و رفع آن نیاز به حرارت ندارد و سریع خشک می شود. کارتریج های جوهر افشان معمولاً در یک مجموعه سه رنگ که شامل قرمز، زرد و آبی و همچنین یک کارتریج مشکی است عرضه می شوند. چاپگرهای جوهرافشان باید این کیت سه رنگ را با رنگ مشکی برای چاپ رنگی ترکیب کنند. عمل چیدن کارتریج ها روی هم یک فرآیند زمان بر است که سرعت چاپ یک چاپگر جوهر افشان را کاهش می دهد.

بسیاری از کاربران پرینترهای جوهرافشان فکر می کنند که امکان بارگیری کارتریج برای این چاپگرها وجود ندارد. این یک فکر اشتباه است، کارتریج های جوهر را می توان دوباره پر کرد اما کارشناسان به دلیل نوع فرآیند شارژ این کار را توصیه نمی کنند. زیرا در هنگام بارگیری کارتریج جوهر، متخصص باید با استفاده از سرنگ و سوزن، بدنه کارتریج را سوراخ کرده و سپس آن را وارد چاپگر کند. با وجود سوراخ هایی در بدنه، امکان نشت جوهر از کارتریج به داخل چاپگر وجود دارد. نشت جوهر در چاپگر می تواند آسیب زیادی به قطعات دستگاه وارد کند.

موتور پله ای

اشاره کردیم که برای انجام فرآیند چاپ، هد چاپگر باید به کاغذ منتقل شود. برای حرکت هد روی کاغذ، سیستم هد توسط یک تسمه به یک استپر موتور متصل می شود و بعد از اینکه این موتور تسمه را حرکت داد، سر نیز با کاغذ حرکت می کند.

نوار تثبیت کننده

سیستم هد به یک میله تثبیت کننده علاوه بر یک موتور پله ای برای حرکت دادن سر روی کاغذ نیاز دارد. این میله برای اطمینان از پایداری و استحکام سر در هنگام حرکت روی کاغذ استفاده می شود.

دستگاه تغذیه کاغذ

چاپگرها قابلیت های مختلفی دارند، برخی از این چاپگرها از سینی کاغذ و برخی مدل ها از قابلیت تغذیه خودکار استفاده می کنند. موتور تغذیه کاغذ یک سری غلتک را حرکت می دهد تا کاغذ را به داخل چاپگر بکشد.

چاپ بر روی چاپگر جوهر افشان چگونه کار می کند؟

در قسمت باقی مانده به شما خواهیم گفت که فرآیند چاپ در چاپگر جوهرافشان چگونه است. پس از فشار دادن دکمه چاپ روی چاپگر، اقدامات مختلفی برای انجام این فرآیند بر روی دستگاه انجام می شود که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

پس از کلیک بر روی دکمه چاپ، اطلاعات سیستم و کامپیوتر به چاپگر می رسد. در این مرحله درایور چاپگر اطلاعات دریافتی را از کامپیوتر گرفته و برای چاپگر ترجمه می کند.

پس از ترجمه داده های درایور، نرم افزار تأیید می کند که چاپگر آماده کار است و داده ها را از پورت به چاپگر ارسال می کند.

چاپگر جوهر افشان این اطلاعات را دریافت می کند و سپس آن را در یک بافر ذخیره می کند. مقدار حافظه بافر بستگی به نوع چاپگر دارد.

اگر چاپگر برای مدت طولانی استفاده نشده باشد، دستگاه به طور خودکار هد چاپگر را قبل از شروع فرآیند چاپ تمیز می کند. پس از اتمام شش چرخه، چاپگر شروع به چاپ می کند.

یک موتور پله ای برای تغذیه کاغذ و حرکت غلتک ها طراحی شده است. همانطور که غلطک ها حرکت می کنند، یک ورق کاغذ از مخزن سینی یا (بلیدر) به داخل چاپگر کشیده می شود. تسمه سر را از طریق یک موتور پله ای روی صفحه حرکت می دهد. با حرکت استپر موتور، سوزن های نازل جوهر را روی کاغذ پخش می کنند.

در هر مرحله جوهر افشان، یک قطره بزرگ روی کاغذ قرار می گیرد و کاغذ کمتر از یک اینچ به سمت جلو کشیده می شود. این روند تا زمانی که چاپ روی صفحه به پایان برسد تکرار می شود.

چاپگرهای مختلف سرعت چاپ متفاوتی دارند و برای اندازه گیری آن از واحدی به نام ppm استفاده می کنند که سرعت چاپ یا تعداد صفحات در دقیقه است. این دستگاه از چاپگری به چاپگر دیگر متفاوت است و به مدل چاپگر، رنگ یا چند منظوره آن بستگی دارد.

ویژگی های چاپگرهای جوهر افشان

وقتی برای خرید چاپگر به فروشگاه می روید، با کمی پرسش و پاسخ متوجه می شوید که پرینترهای جوهرافشان ارزانتر از پرینترهای لیزری هستند.

یک چاپگر جوهر افشان ارزان به طور کلی سبک و کوچک است. می توانید از چاپگر جوهر افشان ارزان قیمت برای مصارف خانگی یا برای مشاغل کم حجم استفاده کنید. زیرا به راحتی می توانید آن را روی میز بگذارید یا حمل کنید.

سرعت چاپ پرینترهای رنگی بسته به نوع و مدل دستگاه متفاوت است. به عنوان مثال، با چاپگر جوهرافشان استاندارد، این سرعت برای چاپ رنگی به 11 صفحه در دقیقه و برای چاپ تک رنگ به 13 صفحه در دقیقه می رسد.

معایب پرینترهای جوهر افشان

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که چاپگرهای جوهرافشان از کیت سه رنگ و کارتریج مشکی برای چاپ استفاده می کنند. اتصال کارتریج ها زمان زیادی می برد و این عامل سرعت چاپ پرینترهای جوهر افشان را به شدت کاهش می دهد.

اگرچه پرینتر جوهرافشان قیمت خرید بسیار پایینی دارند، اما این قیمت پایین یک چاپگر شامل مواد مصرفی و نیازهای آنها نمی شود. کارتریج های جوهرافشان قیمت بیشتری دارند و ظرفیت و عمر کمتری دارند. کارتریج های جوهر علاوه بر قیمت بالا، غیر قابل شارژ هستند و باید تعویض شوند.

به یاد داشته باشید که اگر برای مدت طولانی از چاپگر استفاده نکنید، کارتریج استفاده شده در آن خشک شده و غیرقابل استفاده می شود. زیرا کارتریج نیز مانند هر وسیله دیگری تاریخ انقضا دارد و پس از این مدت دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید. در صورت عدم استفاده از چاپگر علاوه بر خشک شدن کارتریج، هد دستگاه نیز آسیب دیده و فرآیند چاپ دچار مشکل می شود.