احتمال بارداری با اسپرم کم تحرک بسیار کم است. در این مقاله به اثرات قرص افزایش جهش اسپرم در بارداری و عوامل و درمان سریع کم تحرکی اسپرم می پردازیم. با ما بمان.


چی؟ نقش تحرک اسپرم در بارداری چیست؟

هنگامی که در حین مقاربت انزال می کنید، اسپرم از واژن از طریق دهانه رحم به سمت رحم حرکت می کند. از آنجا، انقباضات رحم به کشیدن اسپرم به لوله های فالوپ کمک می کند. اولین اسپرم می تواند در عرض چند دقیقه وارد لوله فالوپ شما شود. هرچه به تخمک گذاری نزدیک تر باشید، حرکت اسپرم آسان تر است. برای اینکه بارداری اتفاق بیفتد، مخاط دهانه رحم باید راحت باشد. خلط با قوام تخم مرغ سفید بهترین است. اگر مخاط دهانه رحم شما غلیظ یا خشک باشد، دفع آن دشوارتر خواهد بود.

بسیاری از زوج ها هنگام تلاش برای باردار شدن نگران تعداد اسپرم هستند، اما این تنها بخشی از باروری مردان است. اصطلاح "حرکت اسپرم" به توانایی اسپرم برای شنای خوب اشاره دارد. تحرک می تواند به اندازه تعداد اسپرم در دوران بارداری مهم باشد. اگر اسپرم نتواند به تخمک برسد، بارداری اتفاق نمی افتد. درمان ناباروری ناشی از تعداد کم اسپرم توسط بهترین متخصص زنان در تهران انجام می شود. مهرنوش امیری که سابقه کاری خوبی دارد، مهربان و آماده خدمت به این زوج دوست داشتنی است.

تحرک اسپرم چیست؟

تحرک اسپرم توانایی اسپرم برای حرکت مؤثر است. تحرک اسپرم برای باروری مهم است زیرا اسپرم باید از طریق سیستم تولید مثل زن حرکت کند تا به تخم مرغ برسد و بارور شود. تحرک اسپرم ضعیف می تواند یکی از دلایل ناباروری در مردان باشد.

سلولهای اسپرم دو نوع حرکت دارند:

حرکت پیشرونده: در یک خط مستقیم یا در دایره های بزرگ شنا می کنند

حرکت غیر پیشرونده: در این نوع حرکت به صورت دایره های کوچک حرکت می کنند.

فاصله لازم از دهانه رحم تا تخمک باید حداقل 25 میکرومتر در ثانیه باشد.

تحرک اسپرم کم به این معنی است که کمتر از 32 ٪ اسپرم دارای تحرک پیشرونده است.

در تحرک سالم اسپرم، اسپرم حداقل 25 میکرومتر بر ثانیه حرکت می کند. اگر مردی دارای تحرک اسپرم پایین باشد به آن آستنوسپرمی یا آستنوزواسپرمی می گویند. انواع مختلفی از تحرک اسپرم وجود دارد، از جمله:

حرکت آهسته یا تدریجی

تحرک غیر پیشرونده، به عنوان سرعت منو 5 میکرومتر بر ثانیه تعریف می شود

بدون حرکت

چندین چیز می تواند بر تحرک اسپرم در مردان تأثیر بگذارد:

سطح فشار

گرمای بیش از حد

داروهای خاص

نامناسب خوراک

مصرف زیاد الکل، سیگار، داروهای روانگردان، سیگار بر حرکت اسپرم تأثیر منفی می گذارد. بنابراین انتخاب یک سبک زندگی سالم به بهبود کیفیت اسپرم کمک می کند. سیگار باروری را کاهش می دهد و بر تحرک اسپرم تاثیر می گذارد.

در دوران بارداری ، اثرات داروهای روانگردان مانند حشیش ، سیگار کشیدن و سیگار بسیار مضر است و مصرف بیش از حد الکل نیز کیفیت اسپرم را کاهش می دهد. توصیه دکتر مهرنوش امیری تاکید می کند افرادی که اقدام به بارداری کرده اند از این عمل خودداری کنند.

اضافه وزن با شاخص توده بدنی 25 یا بیشتر عامل دیگری است که بر کیفیت و کمیت اسپرم تأثیر می گذارد.

استراحت کوتاه بعد از کار و فعالیت در یک محیط گرم می تواند کیفیت اسپرم را پس از ایستادن و نشستن طولانی مدت بهبود بخشد.

شواهدی وجود ندارد که درمان های مکمل باعث بهبود حرکت اسپرم شود.

اگر تحرک یکی از عوامل ناباروری باشد، چندین گزینه وجود دارد که زوج ها می توانند آن ها را بررسی کنند. IUI اسپرم را مستقیماً در داخل رحم زن قرار می دهد، بنابراین نیازی به شنا کردن در داخل رحم از واژن نیست.

دلایل کاهش تعداد اسپرم چیست؟

شایع ترین مشکلات مربوط به تولید و رشد اسپرم است. اسپرم می تواند:

اصلا بزرگ نشد

شکل عجیبی دارد

گم نشو

خیلی کم (الیگواسپرمی)

اصلا انزال ندارد (آزواسپرمی)

مشکلات اسپرم می تواند ناشی از ویژگی هایی باشد که شما با آنها متولد شده اید. انتخاب سبک زندگی می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد. سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف برخی داروها می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد. از دیگر علل کاهش تعداد اسپرم می توان به بیماری های طولانی مدت (مانند نارسایی کلیه)، عفونت های دوران کودکی (مانند اوریون) و مشکلات کروموزومی یا هورمونی (مانند تستوسترون پایین) اشاره کرد.

آسیب به سیستم تولید مثل ممکن است منجر به کاهش تعداد اسپرم شود یا نباشد. حدود 4 نفر از هر 10 مردی که کمبود کامل اسپرم دارند (آزواسپرمی) در لوله های حامل اسپرم انسداد دارند. نقص یا مشکل مادرزادی، مانند عفونت، می تواند باعث انسداد شود.

تحرک کم اسپرم چگونه تشخیص داده می شود؟

ساده ترین و کاربردی ترین تست تست اسپرموگرام است که حدود 90 درصد توانایی تشخیص افراد آلوده را دارد و برای این آزمایش باید دو نمونه اسپرم تهیه شود و بین دو نمونه فاصله چند روزه باشد. ، از آنجا که کیفیت اسپرم به دلایل مختلف بستگی دارد می تواند متفاوت باشد. در این آزمون ، اگر تحرک اسپرم شخص 40 ٪ باشد ، کم است.

درمان سریع حرکت اسپرم با فرازطب

تغییرات شیوه زندگی که می تواند تحرک اسپرم را بهبود بخشد و به سرعت تحرک اسپرم کم را درمان کند و مراحل زیر راه هایی برای تغییر سبک زندگی شما است:

روزانه ورزش کنید

سعی کنید وزن خود را کنترل کنید زیرا وزن اضافی می تواند بر کمیت و کیفیت اسپرم تأثیر بگذارد.

تلفن همراه را در جیب خود حمل نکنید.

از مصرف الکل و تنباکو خودداری کنید.

دمای مطلوب برای تولید اسپرم 34.5 درجه سانتیگراد است و این را به خاطر داشته باشید، با افزایش دما، کیفیت اسپرم کاهش می یابد.

بنابراین بسیار مهم است که از پوشیدن لباس های تنگ که باعث افزایش دما در بیضه ها می شود خودداری کنید و از نشت طولانی مدت جلوگیری کنید و برای کاهش دمای بیضه اقدامات لازم را انجام دهید.

برخی مکمل ها مانند سلنیوم و ویتامین ها در بهبود حرکت اسپرم موثر هستند. البته این استفاده اضافی نباید خودسرانه باشد و تعیین آن زیر نظر پزشک بسیار مهم است

در مواردی که دلیل تحرک کم اسپرم ناشی از واریکوسل یا سطوح پایین هورمون باشد، درمان دارویی توصیه می شود.

سرانجام ، در صورت وجود روش درمانی مؤثر ، باید از روشهای تولید مثل کمک شده (IVF و IUI) استفاده شود.

در نهایت اگر هیچ یک از این روش ها شکست نخورد، راه حل استفاده از اسپرم اهدایی است

عوامل مختلفی بر درمان کم تحرکی اسپرم تاثیر می گذارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

بین افزایش دمای بیضه و کاهش کیفیت اسپرم ارتباط وجود دارد. دمای ایده آل برای تولید اسپرم حدود 94 درجه فارنهایت (34.5 درجه سانتیگراد) و کمتر از دمای طبیعی بدن است، بنابراین پوشیدن لباس زیر تنگ و انجام اقدامات ساده برای خنک کردن تخمک می تواند به درمان کم تحرکی کمک کند. اقدامات ساده مانند استراحت منظم هنگام کار در محیط گرم و بلند شدن و حرکت در صورتی که فرد برای مدت طولانی نشسته باشد.

داروی بسیار قوی برای تحرک اسپرم

اگرچه شواهد زیادی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد، گیاهان و مکمل های مختلف می توانند به افزایش تعداد اسپرم یا بهبود سلامت کلی اسپرم کمک کنند. برخی از مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه نیز می توانند تعداد و کیفیت اسپرم را افزایش دهند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

روی

سلنیوم

ویتامین E

ویتامین B-12

اسید فولیک

ال کارنیتین یک داروی تحرک اسپرم است که باید توسط پزشک تجویز شود

ویتامین اس

بتاکاروتن دارویی است که تحرک اسپرم را تحریک می کند و باید توسط پزشک تجویز شود

برخی از گیاهان و مکمل ها در صورت استفاده طولانی مدت یا در دوزهای بالا می توانند آسیب های جبران ناپذیری را ایجاد کنند. به همین دلیل قبل از استفاده از این مواد باید با پزشک خود مشورت کنید. بهترین دارو برای تحرک اسپرم، تغییر سبک زندگی سالم و هدفمند است.

برخی از مکمل ها نیز می توانند به افزایش تحرک اسپرم کمک کنند. به عنوان مثال، یک منبع موثق گزارش کرد که افرادی که حداقل 200 میکروگرم سلنیوم در روز و 400 واحد ویتامین E مصرف می‌کنند، حرکت اسپرم را تا 52 درصد برای حداقل 100 روز متوالی افزایش می‌دهند. قبل از مصرف این مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید.

اگر علت تحرک کم اسپرم به دلیل یک مشکل پزشکی مانند سطوح پایین هورمون یا واریکوسل باشد، داروهایی مانند هورمون محرک فولیکول (FSH) یا گنادوتروپین کوریونی توصیه می شود. انسان (HCG) ممکن است کمک کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. معرفی کنید

- اگر با درمان های فوق حاملگی اتفاق نیفتد، استفاده از روش های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا لقاح داخل رحمی (IUI) می تواند به افزایش شانس بارداری کمک کند. مزیت استفاده از این روش ها این است که به دلیل تزریق مستقیم اسپرم به تخمک از طریق IVF یا کاشت اسپرم به داخل رحم از طریق آی یو آی، برای افرادی که تعداد اسپرم پایینی دارند یا تحرک کمی دارند نیز مناسب است. این روش ها نتیجه درمان سریع حرکت کم اسپرم از دست رفته است.