سنگ کلیه یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه ادراری و سیستم دفع مواد زائد از بدن است. اما اگر برخی عوامل رعایت نشود، می تواند فرد را درگیر کند و باعث درد غیرقابل وصفی شود.

کلیه یکی از اعضای داخلی بدن است که برای دفع مواد زائد و حفظ تعادل الکترولیت های خون بسیار مهم است. همچنین می تواند هورمون های مهمی تولید کند. ساختمان کلیه ها به شکل دو اندام لوبیایی شکل است که هر کدام به اندازه یک مشت در دو طرف ستون فقرات و در انتهای قفسه سینه قرار دارند. یک کلیه سالم حدود نیم لیتر خون را در دقیقه فیلتر می کند و از مواد زائد و آب اضافی برای تولید ادرار استفاده می کند.

اهمیت کلیه ها

کلیه ها مواد زائد و مایعات اضافی را از بدن دفع می کنند. کلیه ها همچنین اسیدهای تولید شده توسط سلول های بدن را برای حفظ تعادل طبیعی و سالم آب، نمک و مواد معدنی مانند سدیم، کلسیم، فسفر و پتاسیم در خون حذف می کنند. بدون این تعادل، اعصاب، ماهیچه ها و سایر بافت های بدن ممکن است به طور طبیعی کار نکنند. همچنین در بدن، کلیه ها هورمون هایی تولید می کنند که به کنترل فشار خون، تولید گلبول های قرمز خون و حفظ سلامت و استحکام استخوان ها کمک می کند.

تشکیل سنگ های مجاری ادراری توسط عوامل مختلفی تعیین می شود. اما همه آنها در نهایت به یک چیز منتهی می شوند. - افزایش غلظت مواد معدنی در ادرار و رسوبات آن.

عوامل دخیل در تشکیل سنگ در سیستم ادراری

چاقی: اگر اضافه وزن دارید، بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید

بیماری کلیه: به عنوان مثال، بیماری کلیه پلی کیستیک که در آن خوشه های کیست مانند کلیه رشد می کنند. علاوه بر سنگ کلیه، این بیماران ممکن است عملکرد کلیه را از دست بدهند.

رژیم غذایی: مصرف زیاد محصولات پروتئینی مانند گوشت و نمک خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. اگرچه مصرف فیبر و سبزیجات و آب کافی از آن جلوگیری می کند.

ویتامین ها افزایش سطح ویتامین D خطر ابتلا به سنگ های ادراری را افزایش می دهد زیرا مقادیر زیادی کلسیم را وارد خون و سپس در ادرار می کند. ویتامین C همچنین با نوع خاصی از سنگ کلیه به نام "سنگ اگزالات" مرتبط است. از طرفی ویتامین B عامل مفیدی است که از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند.

برخی بیماری های خاص مانند بیماری هایی که متابولیسم و ​​عملکرد کلیه را تغییر می دهند، بیماری های روده ای، پرکاری پاراتیروئید و حتی دیابت می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. و در نهایت عوامل شخصی مانند جنسیت، چاقی و پیری وجود دارد.سنگ کلیه در مردان حدود سه برابر بیشتر از زنان است.

علائم سنگ کلیه ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد: درد شدید در دو طرف کمر، درد شکمی که از بین نمی‌رود، خون در ادرار، تهوع یا استفراغ، تب و سرفه، ادرار بدبو. تار به نظر می رسد

سنگ کلیه

روش های مختلفی برای تشخیص سنگ های ادراری استفاده می شود مهمترین عامل در تشخیص سنگ کلیه علائم فرد است تابش درد به اندام تناسلی یک علامت تشخیصی مفید در تشخیص سنگ کلیه است

شایع ترین، آخرین و مهم ترین تشخیص برای سنگ کلیه، سی تی اسکن است که سنگ و محل سنگ را نشان می دهد. اشعه ایکس می تواند وجود سنگ را در بسیاری از موارد تشخیص دهد. با این حال، به دلیل جنسیت، برخی از سنگ های ادراری روی تصویر قابل مشاهده نیستند. همچنین، سونوگرافی می تواند در تشخیص سنگ های ادراری مفید باشد.

دفع سنگ کلیه

سنگ های کوچک وارد حالب می شوند و اگر خیلی بزرگ نباشند، سنگ کلیه از طریق ادرار خارج می شود. برای از بین بردن سنگ کلیه در چنین مواردی بیمار باید آب زیادی بنوشد.

فکر می کنم سنگ کلیه دارم، چه کار کنم؟

در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. ممکن است از شما خواسته شود که مایعات اضافی بنوشید تا سنگ از ادرار شما خارج شود. اگر ادرار خود را فشار می دهید و می توانید یک تکه سنگ را که در حال دفع است نجات دهید، آن را نزد پزشک ببرید. یا ممکن است نیاز به برداشتن سنگ با جراحی داشته باشد.

جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

اگرچه سنگ کلیه بسیار شایع است. اما با انجام اقدامات ساده می توان از سنگ کلیه پیشگیری کرد. در اینجا چند نکته ساده برای کمک به پیشگیری از سنگ کلیه وجود دارد: برای درمان سنگ کلیه با دکتر کیوان آقامحمدپور تماس بگیرید.

همیشه آب کافی بنوشید.

برخلاف تصور عمومی، کلسیم پایین باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. بنابراین، غذاهای غنی از کلسیم نه تنها برای جلوگیری از پوکی استخوان توصیه می شود، بلکه از کلیه ها نیز محافظت می کند.

نمک کمتری مصرف کنید.

مصرف غذاهای حاوی اگزالات را محدود کنید. مواد لازم: اسفناج، شکلات، سیب زمینی شیرین، قهوه و محصولات سویا

از مکمل های ویتامین C سوء استفاده نکنید.

استفاده از پروتئین های حیوانی را در رژیم غذایی خود محدود کنید.