خرید و فروش خودروهای دست دوم در ترکیه و اینجا رایج است. خرید خودروی دست دوم در ترکیه، با توجه به کیفیت بالای خودرو در بازار داغ خودرو در ترکیه و همچنین مزایای خرید خودرو برای خارجی ها، بسیاری از ایرانیان اقدام به خرید خودروهای دست دوم در ترکیه می کنند. خرید ماشین کارکرده در ترکیه به دلیل قیمت پایین خودرو بسیار مزیت دارد و به دلیل کیفیت بالای خودروهای دست دوم در ترکیه برای خرید نیز مناسب هستند. البته لازم به ذکر است که خرید خودروی کارکرده در ترکیه قطعا نیاز به تخصص و کسب اطلاعات دقیق دارد و بهتر است با مشاوره دقیق و کمک افراد و مراکز مربوطه اقدام به خرید خودروی کارکرده نمایید.

خرید ماشین در ترکیه برای اتباع خارجی

شرایط اتباع خارجی برای خرید خودروی دست دوم در ترکیه با شرایط شهروندان این کشور بسیار متفاوت است. شرایط خرید خودرو در ترکیه برای خارجی ها بسیار بهتر از شهروندان است.

بسیاری از موارد در ترکیه مانند معافیت مالیاتی راه را برای اتباع خارجی برای خرید در ترکیه باز کرده است.

اما مهم ترین نکته در هنگام خرید خودرو و اولین اصل، وجود اقامت دائم یا موقت در ترکیه است، این شرط اصلی و اولیه برای خرید خودرو محسوب می شود.

در ترکیه نیز مانند همه کشورهای کشورمان و جهان هزینه هایی غیر از قیمت خرید وجود دارد.

جدا از منبع خرید، باید هزینه های زیر را نیز در نظر داشته باشید.

هزینه خرید ماشین دست دوم در ترکیه

بیشترین هزینه های خرید خودرو در ترکیه موارد زیر می باشد که در ادامه این مقاله از شرکت مهاجرتی به آن می پردازیم.

1- کارشناسی یا بازرسی خودرو: 200 الی 300 لیر

2- نکته: 200-250 لیر

3- تعویض ثبت نام: از 190 تا 240 لیر

4- بیمه شخص ثالث خودرو: بستگی به نوع خودرو و شرکت بیمه دارد. و قراردادی که دارند ولی در کل لطفا مبلغ را بین 1.300 تا 2.000 لیر در نظر بگیرید.

خرید ماشین دست دوم در ترکیه

خرید خودروهای دست دوم در ترکیه بسیار بیشتر از خودروهای دست دوم است.

این بدان معناست که در بیشتر موارد، مردم ترجیح می دهند به جای خرید مستقیم از شرکت، از خودروهای دست دوم عمومی استفاده کنند.

شاید به دلیل قیمت پایین آنها باشد. چون ماشین ها کار می کنند و ماشین های دست دوم بسیار ارزان تر هستند. اما در این زمینه نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید رعایت شود.

بعد از اینکه قیمت خودرو را به توافق رسیدید، حتما از یک متخصص بخواهید تا خودرو را بررسی کند و پس از پرداخت قیمت از او گواهی بگیرید.

نحوه تماس با ماشین در ترکیه

فرقی نمی کند که شهروند ترکیه، مقیم دائم یا مقیم موقت ترکیه باشید، اگر قصد خرید خودروی دست دوم در ترکیه را دارید، باید به دفتر اسناد رسمی یا دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

در بسیاری از دفاتر اسناد رسمی و یا دفاتر اسناد رسمی ترکیه مترجم رسمی ترکی وجود دارد و شما می توانید با استفاده از این مترجمان با خیال راحت و بدون نیاز به دانستن زبان ترکی به کار خود ادامه دهید.

هزینه

همانطور که گفته شد هزینه دفتر اسناد رسمی حدود 200 تا 250 لیر است. هزینه های گذشته مانند جریمه، مالیات و غیره همچنین مسئولیت پرداخت کامل آنها بر عهده فروشنده است.

پس از پرداخت مبلغ، ثبت نام خودرو و کارت خودرو به شما تحویل داده می شود. در این مدت یک ماه فرصت دارید تا پلاک خود را دریافت کنید. پس از ثبت نام در دفتر اسناد رسمی باید بیمه نامه بگیرید.

درخواست شماره ثبت باید از طریق پلیس و با مراجعه به کلانتری انجام شود. هزینه شما در کلانتری حدود 10 لیر خواهد بود.

اگر از طریق سایت اقدام کنید، در برگه تعیین وقت مشخص است که چه تاریخ و چه ساعتی باید به کلانتری مراجعه کنید.

نکات مهم خرید ماشین دست دوم در ترکیه

1- در ترکیه علاوه بر خودروهای بنزینی، خودروهای دیزلی نیز دیده می شود.

اگر قصد خرید خودرو در ترکیه به عنوان خارجی را دارید، توصیه می شود خودروهایی با پلاک ترکیه خریداری کنید، زیرا خودروهای دارای پلاک خارجی باید گواهینامه رانندگی خود را در ترکیه تمدید کنند. شما همچنین می توانید خودروهایی با پلاک خارجی را به شهروندان کشورهای دیگر بفروشید، بنابراین فقط مالک خودروی خود هستید.

2- بر خلاف ایران در ترکیه از تایید نامه برای انتقال سند حمل استفاده نمی شود. بنابراین حتماً حتی پس از انتقال سند به نام خود، قیمت خرید خودرو را به دفتر اسناد رسمی بپردازید. و بهتر است پول را از حساب بانکی خود به صورت سند به فروشنده واریز کنید. بنابراین توصیه می شود ابتدا در ترکیه حساب باز کنید.

3- حتما بعد از خرید خودرو را بیمه کنید. علاوه بر این می توانید با ارسال پیامک ارزان قیمت از انواع خسارت های پرداختی شرکت بیمه مطلع شوید.

4- اگر قصد خرید خودروی دست دوم را دارید ابتدا معاینه فنی انجام دهید. شرکت هایی در ترکیه به نام Expertise هستند که با هزینه کم این کار را برای شما انجام می دهند.

5- خودرو یکی از کالاهای صادراتی ترکیه به اروپا است، بنابراین خودروهای ساخته شده در ترکیه با خیال راحت قابل استفاده هستند.

در ترکیه، مالیات خودرو سالانه به مالک خودرو پرداخت می شود و به متغیرهایی مانند ظرفیت سیلندر و مدل خودرو و غیره بستگی دارد.

توجه داشته باشید که مانند ایران بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنه اختیاری است.

نکاتی برای خرید خودروهای دست دوم در ترکیه

همانطور که قبلا گفتیم خرید و فروش در دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد و روال اداری خاص خود را دارد. قبل از ملاقات با خریدار در دفتر اسناد رسمی، فروشنده باید از ثبت خودرو مورد نظر در سامانه فروش ویژه اطمینان حاصل کند. در صورت عدم پرداخت جریمه یا اقساط مالیاتی مربوط به خودرو (هر 6 ماه یکبار)، سامانه از انجام هرگونه معامله خودداری می کند.

دفتر اسناد رسمی شما را ملزم به پرداخت هزینه ای به نام «مالیات معاملاتی» می کند. علاوه بر این، مترجم سوگند خورده باید فرد خارجی را در طول فرآیند معامله همراهی و کمک کند.

سایر نکات مهم برای خرید خودروهای دست دوم در ترکیه

1- پس از انجام مراحل معامله خودرو بین دو شهروند ترکیه، دفتر اسناد رسمی به طور خودکار تشریفات ثبت نام را انجام می دهد و مدارک مربوطه به اداره ترافیک منطقه ارسال می شود. مالک جدید اسناد مالکیت را از طریق پست دریافت می کند.

2. متاسفانه این روند برای خریداران خارجی آسان نیست.

خواه وسیله نقلیه در همان منطقه اداره ترافیک باشد یا به منطقه دیگری منتقل شده باشد، پلاک آن باید تغییر کند. زیرا وسیله نقلیه ای که به نام خارجی ثبت شده است پلاکی متفاوت از ترک دریافت می کند.

در اینگونه اعداد علاوه بر کد استانی (34= استانبول، 07=آنتالیا، 48=مولا)، ترکیب حرف «م» به صورت MA، MB، MC و ... می باشد. حرف "M" علامت متمایز وسیله نقلیه متعلق به یک خارجی است.