دامگان شهری زیبا، دارای جاذبه های گردشگری، آب و هوای مطبوع و طبیعت سرسبز است. در این مطلب از گردشی تاپ با برخی از زیبایی ها و مناظر دامغان آشنا می شویم:


تپه حصار

تپه حصار یکی از آثار تاریخی به جای مانده از دوران پیش از اسلام و سکونتگاهی بین هزاره چهارم و اول پیش از میلاد بوده است. در این هزاره تغییرات زیادی در ساخت و ساز، سبک زندگی و موارد مختلف دیده است.

یک مسجد تاریخی

این مسجد تاریخی که قدیمی‌ترین مسجد ایران نیز نامیده می‌شود، در اصل آتشکده ساسانی بوده و معماری آن نیز معرف آتشکده‌های این عصر است. مناره این مسجد در زمان سلجوقیان اضافه شده است.

چشمه علی

چشمه علی تفرجگاهی تاریخی و زیباست که اولین بناهای آن در دوره صفویه ساخته شد. اما بعدها فتحعلی شاه قاجار که در یکی از روستاهای دامغان به دنیا آمد، بر روی دریاچه آن منطقه بنایی ساخت و از آن به عنوان مکانی برای استراحت و آرامش استفاده کرد.

قلعه چهل دختر

برج چهل دوشیزه که به آرامگاه چهل دوشیزه نیز معروف است، یک برج استوانه ای آجری است که در قرن پنجم هجری ساخته شده است. نمی دانم این قبر متعلق به کیست. اما به نظر می رسد که این بنای قبل از اسلام بوده و بعدها در محل برج فعلی با کتیبه ای به خط کوفی ساخته شده است.

کولا آ طغرل مهماندوس

برج توگرل مهماندوست از دیگر بناهای تاریخی دوره سلجوقی و یکی از جاذبه های گردشگری دامغان است که در مشعل دامغان و شهر مهماندوست قرار دارد. مناره ای مدور که گنبد آن فروریخته و در بین مردم روستاهای مجاور به امامزاده معروف است.


آبشار و روستای دامغان

آبشار و چشمه پیری خوشتر در منطقه کلاته رودبار، روستای نامکه در 80 کیلومتری شمال دامگان، آبشار نصروا و تنگه زندان در منطقه دیباج و غار شیربند از جاذبه های طبیعی اطراف دامگان هستند.